Hur var det nu med bränsle på vintern?

Vi har två trangiakök, ett med gasbrännare och ett med spritbrännare, kan vi använda något av dem om vi skall laga mat utomhus i vinter? Såg på deras hemsida att gas inte kan användas under -10 grader, men den funkar alltså ner dit? Såg också att det finns en vintertillsats för spritbrännaren, som skall användas vid mindre än 0 grader, funkar den inte alls annars eller är det för att spara bränsle? Lönar det sig att köpa en sån om man bara eventuellt skall laga mat någon gång under tio minusgrader?

Hej

Vi gjorde för ett tag sedan ett test på en fryslager (-27) i Helsingborg, där vi provade olika gaser. Den ända om funkade OK var MSR isopro. Både primus och optimus klarade inte av uppgiften. Dock går det åt ganska mycket gas i sådan kall miljö.
 
Går utmärkt

...att använda spritköket som det är. Ha brännare i fickan tillsammans med en en liten flaska bränsle om det är kallare än minus 15-20.

...om det är svårt att få eld, låt den tända stickan ligga kvar och brinna i brännaren.

//J
 
Jag satte en aluminiumtallrik under köket och eldade sprit i en urbränd värmeljusbehållare. Prova hemma först. Att fotogenkök eldar för kråkorna när veken brinner köper jag inte. Har alltid ställt på kastrullen även under förvärmningen och ibland behövs inte köket startas innan det är färdiglagat. Knepet med utbränd tändsticka som förtändningsveke fungerar också utmärkt!
 
Hej

Vi gjorde för ett tag sedan ett test på en fryslager (-27) i Helsingborg, där vi provade olika gaser. Den ända om funkade OK var MSR isopro. Både primus och optimus klarade inte av uppgiften. Dock går det åt ganska mycket gas i sådan kall miljö.

Bland standardgaserna så håller jag med om att isopro är bäst men det går inte åt oproportionerligt mer gas jämfört med andra bränslen för att det är kallt. Men det kanske inte var det du menade?

Förövrigt går det utmärkt att använda gas när det är kallt, man får som sagts tidigare hålla tuben varm (över 0 grader) mha ficka eller vatten. En avskuren turkisk yoghurtburk passar bra som vattenkärl att sätta tuben i. OBS det ska inte vara kokande vatten. Jag tycker det är lättare och snabbare att göra så än att förvärma ett bensin/fotogen -kök. Bensinkök ger å andra sidan en mer mekanisk känsla som vissa gillar, det är lite mer mixtrande och feeling typ en gammal Ducati vs en ny Suzuki :)
 
Hej

Vi gjorde för ett tag sedan ett test på en fryslager (-27) i Helsingborg, där vi provade olika gaser. Den ända om funkade OK var MSR isopro. Både primus och optimus klarade inte av uppgiften. Dock går det åt ganska mycket gas i sådan kall miljö.


full, mellan eller tom burk, och vad var det för temp på själva tuben?

Om den fungerade vid 27 minus så var det inte isopropan som drev ut gasen utan innehållet av propan. Isopropan slutar att koka vid ca -10 grader C vid normal lufttryck och kallare än så
ger det undertryck i tuben om den är fylld med endast ren isopropanol.

dock. var köper man MRS isopro? behöver hitta alternativ till jetboils jetpower som isobutankälla ;-)
 
full, mellan eller tom burk, och vad var det för temp på själva tuben?

Om den fungerade vid 27 minus så var det inte isopropan som drev ut gasen utan innehållet av propan. Isopropan slutar att koka vid ca -10 grader C vid normal lufttryck och kallare än så
ger det undertryck i tuben om den är fylld med endast ren isopropanol.

dock. var köper man MRS isopro? behöver hitta alternativ till jetboils jetpower som isobutankälla ;-)

Hej

Alla våra tuben var nya och oanvända. De tuber som ingick i testet var: MSR ISOPRO 226 G,PRIMUS POWERGAS 230G och OPTIMUS GAS 230G. Alla tuber stog 5 min innan vi använde de i köket. Den enda som funkade var ISOPRO. De andra fick vi inte igång.

Köket som användes var MSR Reactor. Kanske inte det optimala köket för testet med det var de som fanns till hands.

Vill bara påminns om att det inte fins några som helst vetenskapliga grunder i detta test. Vi provade på skoj för att se var som funkar och inte (när vi testade).

MRS isopro köper jag via addnature.se ( http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MSR_ISOPRO226G )
 
Tyber med propanandel brukar ju fungera nya från hyllan i rätt bra många minus - gör om det med halvt använda tuber så blir det iaf lite vetenskapligt.

Rislen är stor att propanandelen gått ur och att dom är stendöda då
 
på 5 minuter hinner inte tuberna bli tillräckligt kalla utan lever på den värme den har när dom togs in i kallutrymmet.

uppåt 1 timme brukar man få vänta innan man kan anse att grejorna har nått samma temperatur som luften och vid -27 grader C på tuben och då är nog även isopro-tuben tämligen trycklös och lever helt på eventuell propan som finns i tuben när den är ny.

isopro anges att ha 80% isobuntan och 20% propan när tuben är ny
 
Vi har två trangiakök, ett med gasbrännare och ett med spritbrännare, kan vi använda något av dem om vi skall laga mat utomhus i vinter? Såg på deras hemsida att gas inte kan användas under -10 grader, men den funkar alltså ner dit? Såg också att det finns en vintertillsats för spritbrännaren, som skall användas vid mindre än 0 grader, funkar den inte alls annars eller är det för att spara bränsle? Lönar det sig att köpa en sån om man bara eventuellt skall laga mat någon gång under tio minusgrader?

Använd gärna spritköket, det klarar lätt -10 grader, även om det går åt en del sprit för att värma själva brännaren, men det spelar ju mindre roll när det handlar om enstaka tillfällen. Lite mer bränsle och möjligen någon eller ett par minuter extra att koka vatten, annars fungerar det problemfritt.
Som sagt, långa turer med många matlagningstillfällen är det ju en helt annan sak, men för en tur med en eller ett par matlagningar så är det bara att köra på spritbrännaren. Vikten blir ju också något lägre med sprit gentemot gas för enstaka matlagningar.
Smidigheten och den steglösa regleringen av lågan, samt kort koktid är ju fördelarna med gasen, bedöm själv om det är värt det när du får hålla en kall gasburk under kläderna eller kladda med vattenbad för gasburken, det beror väl främst på vad du ska laga, handlar det bara om att värma vatten, soppa eller liknande så är väl absolut sprit att föredra, vid stekning eller mer avancerad matlagning, kör gas.
 
Spritkök fungerade bra i minusgrader men har ganska låg effekt om man ska smälta snö. Enklast är om man har en tät och bra brännare med gummipackningen kvar i locket. Då häller man lite sprit i brännaren, skruvar på locket och stoppar brännaren i byxfickan, på så vis är brännare och bränsle varma när det är dags.

Gaskök fungerar också, men man måste ha en brännare med slang och där en slinga av gasledningen går in i lågan (dvs förvärmning). Först tänder du köket som vanligt, sen vänder du flaskan uppochner.
Problemet om man inte vänder flaskan är att Propan har kokpunkt på -50 och butan ca -1. Alltså eldar man bara upp propanet om man låter flaskan stå upprätt när det är kallt, och när propanet är slut finns inget att tända med.
Man kan även värma gasflaskan, men det är bökigt tycker jag. T.ex kan man ha en liten skål med och hälla på thermosvatten.
 
Jag var ut i söndags i vildmarken, och enligt temperaturmätaren i bilen var det -18 när jag kom tillbaka. Men säg att det var i alla fall mellan -12 och -20 under dagen.
Jag kokade upp min köttsoppa mha Trangia+gasbrännaren med en gastub från Biltema.
Tuben hade förvarats i ryggsäcken, så den borde ha varit samma temp som luften, hade skidrat runt 1-1,5 timme innan jag använde den.

Funkade felfritt. Tyckte det himla fort att koka upp en liten kastrull med kall soppa. Smälte sedan lite snö för lite diskningen, funkade felfritt.
Enda jag märkte var att jag fick lite gasvätska på fingret när jag skruvade isär köket. Nåja, det luktar ju ganska gott :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
Polar300 111T m. hattbrännare - vad var speciellt? Kök och brännare 37
Mezzner Var köper man konservöppnare? Kök och brännare 21
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
caar7629 Var hittar man Optimus Svea? Kök och brännare 2
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
haak PANIK: Var finns Camping Gaz? Kök och brännare 7
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
Nalla Var fins det Vedeldade köket Sierra? Kök och brännare 1
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
kfs Var köper man dessa magiska KAP-produkter? Kök och brännare 1
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16

Liknande trådar