Hej!
Utan att vara extrem friluftsmänniska eller Fjällrävenkonsument så blir mitt subjektiva svar ang hur "gemene man uppfattar Fjällrävens varumärke":
För mer än 10 år sedan var det ett mycket präktigt märke. Senaste åren har det dock mera blivit förknippat med street-kläder, lite 08 som en annan skrev. Dessutom är det verkligen dyra grejor, samtidigt som de inte verkar vara av bättre kvalitet än ett billigare märke typ Everest - även om inte sortimentet är likadant i sin helhet. Då undantar jag byxorna, har ett par G1000 som jag är mycket nöjd med.
Jag bläddrar ibland i Fjällrävens katalog och när jag ser något jag tycker är lite snyggt och kanske tänkbart att köpa så ryggar jag tillbaka; vem vill gå omkring med deras stora blaffiga varumärke "kolla-jag-har-köpt-dyra-frilufts-wannabe-kläder" på sig? Det är inte direkt lätt att sprätta bort, speciellt inte det där de sick-sackat med rött. Jag hade tänkt försöka sprätta bort läderloggan på G1000-brallorna från början, men det verkar som att märket även var fastlimmat så jag gav upp. Hade de inte haft en så uttalad logotype påsydda på kläderna kanske jag hade kunnat tänka mig att köpa något för att det är snyggt (som street-wear), men i nuläget är loggan bara FÖR skrikig. Vad gäller friluftssaker typ tält, så finns det nog andra märken jag skulle välja. Jag håller med om att Lundhags kan komma starkt om de börjar med kläder, deras namn förknippas med något mer genuint. Fjällräven har nog tappat mark på den biten senaste åren. Det är väl som med mycket annat; var sak har sin tid, och Fjällräven har kanske haft sin?
Det var mitt uppfattning om Fjällräven det...
Katinka