Fjällräven sämre!
Här följer några (högst personliga) tankar om Fjällräven.
Fjällräven uppfattas (fortfarande) som en sund tillverkare, vilket betyder att namnet står för fungerande friluftsprylar och goda tankar därbakom. Namnet är också ganska oballt, vilket betyder att överdriven (?) design är obefintlig hos Fjällrävens prylar. Man får känslan av att det finns kloka människor (förmodligen lite äldre, erfaret och prestigelöst friluftsfolk) bakom grejorna. Fjällräven har tidigare haft stuk-konkurrens av Haglöfs, men har sprungit ifrån dem vad gäller kvalitet och sundhet (främst i samband med att H började göra "snygga" och "extrema" saker som inte funkar till det de avses för men säljer i stan). Nu är Fjällräven enligt mig mer likt Norröna, den norska friluftstillverkaren. Norröna är snäppet vassare - snabbare att använda ny teknologi på ett sunt, icke-haussat sätt. Lite bättre kvalitet också. Jag har använt Fjällrävens tält, ryggsäckar, skalplagg, byxor, skjortor, tröjor, sockar mm och alltid varit nöjd. Ett viktigt tillägg är att Fjällräven av mig uppfattas som "ej extremt". Jag vet inte om jag litar på deras prylar på mycket hög höjd, till klättring etc. Fjällrävens prylar är inte gjorda för det extrema. Dock är det rätt få som verkligen behöver den där extra prestandan, varför Fjällrävenprylar är helt okej till det mesta, för de flesta. Lite tråkiga. Liiite bättre design kanske inte vore så dumt.
Fjällräven är som sagt för dyra ibland, men man vet att man får okej saker. Man har lyckats vara dyra och rätt pålitliga utan att bli ett prestigemärke, vilket beror på frånvaron av coola saker. Sund, okej fungerande kvalitets-lowtech med vissa "midtech"-inslag, ungefär.
Sedan kommer till en helt annan sak:
Fjällräven har blivit imperialister! Man har köpt Friluftsbolaget, som i sin tur äger Naturkompaniet, och kontrollerar därmed en av de viktigaste friluftskedjorna i Sverige. Känns inte bra att Fjällrävenprylar finns bredvid konkurrenternas i butiker som ägs av Fjällräven. Vad har personalen instruerats säga? Hur ser produktvalet ut, har man valt bort väl valda produkter från för duktiga konkurrenter? Litar inte längre på "objektiviteten" hos dessa butiker, vilket gör att jag väljer bort dem! Sedan springer Fjällräven och köper Tierra, som överlappat en hel del med Fjällräven vad gäller utbud men också har en viss hitech-nivå som Fjällräven troligtvis vill åt. Hm. Jag gillar inte riktigt det heller! Eftersom man valt att behålla båda varumärkena, så kan man tänka sig att en del bra Tierra-prylar tas bort till förmån för dyra och inte nödvändigtvis bättre Fjällräven-prylar. Fjällräven har också, genom Friluftsbolaget, förvärvat norska Skandinavisk Höyfjellsutstyr. Åfan. Vad vet vi konsumenter - kanske görs fler affärer bakom kulisserna...? Och vad betyder de? Vad köper Fjällräven härnäst: Haglöfs, Klättermusen, Sportkompaniet och LG Jonsson? (Eller har de redan...?) Shit! Kommer vi kunna handla hos någon oberoende butik alls i framtiden? Kommer det att finnas några "smala" tillverkare kvar? Det är mycket synd att Fjällräven gör för konsumenten ILLA affärer! (Sedan att moderbolaget Fjällräven kanske byter namn till Pheonix ed spelar ingen roll!)
Vad gäller Fjällräven som tillverkare så står förtroendet kvar som beskrivits ovan. Men pga Fjällrävens "imperialism" är det generella intrycket MYCKET SÄMRE än det var för några år sedan. Jag har inte valt bort några produkter enbart pga detta, utan i så fall pga att andra tillverkare har haft bättre prylar. Dock undviker jag gärna Fjällrävens butiker. Sammantaget, högst personliga åsikter: OK lowtechprylar, lite för dyra, mycket illa med imperialistföretag som man trodde var intresserade av friluftskonsumenten.
Nej, nu måste jag jobba!
För övrigt anser jag att denna typ av undersökning kanske inte hör hemma på Utsidan, som är till för friluftsfolk, inte researchers, forskare eller studenter (om de inte är friluftsfolk i personligt intresse)! Dock är kanske mina och andras tankar i ämnet intressanta för Utsidans medlemmar mfl att läsa/lära sig av/såga.
/ Gabriel