Hur uppbokade blir nattågen?

När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.

Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).

När jag kollar på nattåget till Kiruna och vidare från Stockholm ser jag att det gällande avgångar 27/7 och framåt inte går nattåg hela vägen utan blir byte i Boden.
Dessutom kommer man fram mycket senare. Om man som jag vill kliva av i Abisko så blir det inte många timmar kvar av dagen innan man behöver hitta en lägerplats.

Då blir det tydligen att ta flyget i år igen. (Fyll i med svordomar efter personlig preferens).
FAN!!

Lite tidigt att fastslå det väl? Det står "banarbete planeras" för tåg 94 som går direkt och det bör bli ändringar framöver. Men det är klart, vi som var hoppfulla på samma sätt förra året hamnade ju på flyget. Tror ändå att ansvariga har lärt något av det strulet.

Det kanske är för att biljettpriserna på järnväg är väl billiga som dom inte har råd att fixa fram fler sovvagnar och underhållet är så eftersatt ?

Som jag förstått det har järnvägsnätet aldrig burit sina totala kostnader genom intäkter från person- och godstrafik, utan det är den total samhällsnyttan som varit hela poängen.

Det är väl samma sak nu. Skall man minska på vägburna fordon och öka chansen att nå vissa miljömål så behövs förmodligen järnvägen. Då landar det i politiska beslut, och bland politiker är pajkastningen om miljö och klimat minst lika aktiv som i vissa trådar här på utsidan :D

Artikel från 2016 och inget har väl egentligen ändrats sedan dess:

Visst är SJs algoritmer för prissättning rena svartkonsten ibland, men det där stämmer åtminstone inte om man är ute tidigt. Jag har just bokat en återbetalningsbar biljett Riksgränsen-Stockholm C med sovplats från Boden i början av augusti för 1291 kr (med STF-rabatt). Jag tycker inte det är dyrt.
Jag lyckades faktiskt boka en återbetalningsbar resa till riksgränsen T&R för 2300kr i sovvagnskupé respektive liggvagnskupé. Försökte jag boka via STF's SJ tjänst kostade samma resa 3300kr...

Då är det bara att fundera ut en lämplig rutt för 5 vandringsdagar.

Jag lyckades faktiskt boka en återbetalningsbar resa till riksgränsen T&R för 2300kr i sovvagnskupé respektive liggvagnskupé. Försökte jag boka via STF's SJ tjänst kostade samma resa 3300kr...
Ja den utlovade 10%-procentig rabatten verkar tillämpas slumpmässigat. Det är viktigt att kolla parallellt med SJs ordinarie bokning.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg