Tack för infon (och de betryggande orden ), vi kan inte ställa exakt värme men jag kan ställa den på låg/mellan/hög. Så det får nog bli 4 timmar i Låg.
Vi har även ett stort torkskåp, skulle det vara ett ännu bättre alternativ? Eller är själva tumlandet bra för att sprida dunen?
Det blev tyvärr ingen tvätt idag då jag var och handlade en massa saker (framför allt kängor till Sambon) och i spenderaryran så glömde jag helt bort tvättmedlet. Jag tänkte passa på att köra ett kit med duntvättmedel och dunimpregnering, är det något att ha tror ni?
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NIKWAXDUODOWNWASH
Det händer något med dunet och dess beläggning om man öser på med för mycket värme vid torkningen. Men mellanläget bör funka perfekt. Det är ju inte heller bra att sovsäcken ligger och skaver flera timmar i onödan i tumlaren. Det sliter ju trots allt lite på tyget det också.
Tumlare är helt klart att föredra framför torkskåp.
Ang tenninsbollar kan du ju växla lite, ha dom i ibland, ta ut säcken och skaka den och köra utan bollar ett tag osv.
Tänk på att tvätta bollarna först eller att du vet att du har helt rena. Smustig boll + blöt säck gör ju att även den minsta smuts från bollen sprider sig till säcken.
Jag har tvättat dunjackor och sovsäckar mängder av gånger och när det är kvalité-grejer har det alltid gått bra. Jag har mest kört med tvättmedel baserat på tvålflingor eller ibland helt vanligt tvättrmedel. Jag har aldrig använd dunipregnering, men det kanske är bra.
Viktigt bara om du bor i lägenhet med större tvättmaskiner att du kollar att instruktionerna för tvättmedel/impregnering gäller även för just din typ av maskin. Mindre helt normala konsument-tvättmaskiner har ofta andra förlopp när det gäller att tömma dom olika tvätt och sköljmedel facken. En del nyare tvättstugemaskiner har tom central matning av skölj och tvättmedel.
Är det fläckar på sovsäcken kan du förbehandla dom med tvättmedel och låta det partiet ligga i blöt någon timma innan.
Sen ska du släppa upp snörningen helt (gäller även när man tvättar jackor mm med dragsko) för är den ihopdragen som ett dragspel så sliter tvättningen och torkningen på "dragspelets" "toppar" och ger onödigt slitage samt ibland blekare utseende.
Ibland kan det vara en fördel att vända plagget ut och in. Tex om man tummlar en dunjacka länge kan färgen skavas bort från knappar och dragkedja om man har den sidan ut.
Kan för övrigt meddela att sambon (en stackars kvinna) nyss rapade och sitter och tittar på tv. Märkligt land vi lever i.