Hur tvätta sovsäck?

Tack för infon (och de betryggande orden :)), vi kan inte ställa exakt värme men jag kan ställa den på låg/mellan/hög. Så det får nog bli 4 timmar i Låg.
Vi har även ett stort torkskåp, skulle det vara ett ännu bättre alternativ? Eller är själva tumlandet bra för att sprida dunen?

Det blev tyvärr ingen tvätt idag då jag var och handlade en massa saker (framför allt kängor till Sambon) och i spenderaryran så glömde jag helt bort tvättmedlet. Jag tänkte passa på att köra ett kit med duntvättmedel och dunimpregnering, är det något att ha tror ni?
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NIKWAXDUODOWNWASH

Det händer något med dunet och dess beläggning om man öser på med för mycket värme vid torkningen. Men mellanläget bör funka perfekt. Det är ju inte heller bra att sovsäcken ligger och skaver flera timmar i onödan i tumlaren. Det sliter ju trots allt lite på tyget det också.

Tumlare är helt klart att föredra framför torkskåp.

Ang tenninsbollar kan du ju växla lite, ha dom i ibland, ta ut säcken och skaka den och köra utan bollar ett tag osv.

Tänk på att tvätta bollarna först eller att du vet att du har helt rena. Smustig boll + blöt säck gör ju att även den minsta smuts från bollen sprider sig till säcken.

Jag har tvättat dunjackor och sovsäckar mängder av gånger och när det är kvalité-grejer har det alltid gått bra. Jag har mest kört med tvättmedel baserat på tvålflingor eller ibland helt vanligt tvättrmedel. Jag har aldrig använd dunipregnering, men det kanske är bra.

Viktigt bara om du bor i lägenhet med större tvättmaskiner att du kollar att instruktionerna för tvättmedel/impregnering gäller även för just din typ av maskin. Mindre helt normala konsument-tvättmaskiner har ofta andra förlopp när det gäller att tömma dom olika tvätt och sköljmedel facken. En del nyare tvättstugemaskiner har tom central matning av skölj och tvättmedel.

Är det fläckar på sovsäcken kan du förbehandla dom med tvättmedel och låta det partiet ligga i blöt någon timma innan.

Sen ska du släppa upp snörningen helt (gäller även när man tvättar jackor mm med dragsko) för är den ihopdragen som ett dragspel så sliter tvättningen och torkningen på "dragspelets" "toppar" och ger onödigt slitage samt ibland blekare utseende.

Ibland kan det vara en fördel att vända plagget ut och in. Tex om man tummlar en dunjacka länge kan färgen skavas bort från knappar och dragkedja om man har den sidan ut.

Kan för övrigt meddela att sambon (en stackars kvinna) nyss rapade och sitter och tittar på tv. Märkligt land vi lever i.

Jag har nu tvättat, impregnerat samt torktumlat båda säckarna! Tvätt och impregnering körde jag med en säck per maskin, på 30 grader. Då våra Podab C65 inte har stöd för att kontrollera centrifugering så var jag tvungen att leta upp manualerna, där jag passande nog hittade "Specialfunktioner för fackmän". Där lärde jag mig hur man kunde påtvinga en försiktig centrifugering och till och med styra varvtalet exakt mellan 500-1000 varv per minut. Tack gode Turing för datorer och internet!

Vår torktumlare har låg, mellan och hög temperatur vilket motsvarar 40, 60 respektive 75 grader. Så därför körde jag på låg baserat på era tidigare kommentarer. Det verkade ha gått bra! Första 30 minuterna kördes utan tennisbollar, och sedan körde jag 3 timmar med dem. Var 90:e minut kollade jag till allt och kände efter dunklumpar och skakade ut säckarna.

När allt var klart (och jag för flera timmar sedan passerat den godkända tiden för tvätt och torkning i fastigheten) så tog jag ut dem. Enda problemet då var att jag kört den ena ut och in, och den andra som vanligt. Den sida som varit inåt hade väldigt mycket dunbås och några hela fjädrar på sig, så jag vände båda och körde dem 5 minuter till bara för att försöka få bort dammet/båset.

Loftet ser jättebra ut, nu ska de få ligga utsläppta på golvet i natt så får jag hoppas de känns bra imorgon också.

879aabf6099bedce517c36f9d6b45e3d.jpg

De fyller upp fint när de är torra!

Senast ändrad:
Inte helt perfekt

Har kört en dunsovsäck i bostadsrättsföreningens tvättmaskin och tumlare. Dunet i säcken hade klumpat ihop sig på en del ställen och på andra kändes det som om det inte var något dun alls. Då fryser man.

Men tvätten har inte lyckats helt. Har använt Naturkompaniets duntvättmedel, det tror jag väl är helt OK. Torktumlaren är stor och fin, kört den på först medel- och sedan låg värme (45 resp 20 grader). Det jag funderar på är om tvättmaskinen borde haft mer tvättmedel än vad burken rekommenderar (35 ml till max 2,5 kg tvätt). Maskinen kan ta upp till 9 kg men jag tänkte nog att den kände av tvättmängden och anpassade vattenmängden.

Slutresultatet blev en klar förbättring med större fluff osv. Men den del partier med tunn dunfyllning kvarstår, t ex vid blixtlåset. Samma resultat som när jag för många år sedan körde min 70-talssäck. Någon som haft samma problem och lyckats lösa det?

Nej, det är bättre att stoppa tumlingen och fördela ev klumpar för hand. Bollarna slår lätt sönder dunet och de tappar mycket av sin funktion då. En vintersäck blir snabbt en sommarsäck och det är illa på en fin dunsäck.
Lite enklare info finns på Naturkompaniets skötselråd på deras sajt.

http://www.naturkompaniet.se/dunskolan

Tvätta dun är inte så krångligt som man tror men en riktigt stor tumlare och lite "handpåläggning" under torkningen är viktigt och sparar på dunets egenskaper.

..sent using tapatalk

Jag har också slutat med tennisbollar, en gång i tiden använde jag dem eftersom det var det rådet som gavs då. Det där med "handpåläggning" redan under tumlingen är en intressant idé. Jag har brukat jobba med dunet efter torkningen, och det tar naturligtvis tid att fördela det jämnt. Jag hade hoppats att slippa en massa sådant jobb, men det är kanske ofrånkomligt på en tvättad säck.

/Hans

Exakt så gör jag, och det blir alltid riktigt bra. Dunkuddar är extra besvärliga, blir mycket klumpar. Tar ett par timmar att få en dunkudde perfekt.

Tror det är det bästa, men det kräver lite tid. Men vad gör man inte för sina dunpryttlar :)
Väl värd investerad tid när man ligger i kylan och ändå burit lätt på vägen.
Lycka till med dunet grabbar och fowwe börjar härmed med "handpåläggning" ;)

Hear you around!

..sent using tapatalk

Av gamla NF i Malmö fick jag rådet att tumla med ett par sulor till gymnastikskor. Snörhåls bussningar kunde skära hål på det lätta tyget i sovsäcken. Jag har tvättat några sovsäckar i rymliga tvättmaskiner där det funnits likadana torktumlare med 40-45 graders inställning. Har aldrig behövt fördela dunet efteråt med handkraft, De senast två sovsäckarna jag tvättade tumlades med sulorna i skopåsar sydda av gamla lakan. Alla sätt som ger gott resultat bör vara rätt.

go tur

Har hört att man kan tumla med innebandybollar då de inte är så tunga.
Har inte provat själv då jag inte hade några sådana bollar just då.
Men kommer att prova nästa gång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
tbergman Tvätta sovsäck Bo och sova 16
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg