Hur tunn is är okej?

Idag när jag körde på Tyresövägen 229 så såg jag en långfärdsskridskoåkare på Ältasjön.
Isen är ju helt blank och perfekt men den måste vara väldigt tunn efter dom här få dygnen med minusgrader.
Så hur tunn is är okej?

Jag kan tillägga att det finns inte på världskartan att jag skulle ge mej ut på isarna i Stockholmstrakten nu!

Idag när jag körde på Tyresövägen 229 så såg jag en långfärdsskridskoåkare på Ältasjön.
Isen är ju helt blank och perfekt men den måste vara väldigt tunn efter dom här få dygnen med minusgrader.
Så hur tunn is är okej?

Jag kan tillägga att det finns inte på världskartan att jag skulle ge mej ut på isarna i Stockholmstrakten nu!
Flera från SSSK har åkt där idag, och isobsen rapporterar "Väl åkbart" med kommentaren "Stabilt stenhårt och blankt. I alla fall längs med norra stranden" :)

Isen som håller är väl ok så länge du vet vad du gör och har en plan och teknik för att komma upp om du får bada.

Tror gränsen i cm är runt 4 cm (ned mot 3 cm kanske).

Beror på iskvalitét och hur tung åkaren är och hur fort hen åker. 27 mm håller inte om den inte hänger på stranden eller tjockare is. Å andra sidan kan mjuk is brista när den är dmtjock och våris är ännu mindre hållfast när kristallerna inte längre sitter stabilt ihop.

5 cm kärnis i kallt väder funkar bra för de flesta skridskoåkare men åker man i bredd och fort kan bogsvallen knäcka den isen.

Att hela tiden åka i en hängmatta är trögt men det blir fina isljud.

Thure

Senast ändrad:
Jag har visat den för min fru och hon sågar den rakt av pga att hon är maniskt rädd för att gå på isar!

Bäst var 2010 som var en extremt kall vinter och när vi då gick på isen på Albysjön och frågade pimpelfiskarna om istjockleken.

Dom var irriterade över att behöva handborra så djupt - batteridrivna isborrar fanns inte då, men dom sa allt mellan 45-50cm och min fru som fortfarande var i chocktillstånd över att vara ute på en sjöis, höll fortfarande andan hela tiden pga att hon inbillade sej att man väger mindre då...

En vinter när vi gick över Grändalssjön så var det mycket snö och ytisen var mjuk och brast men underisen 10cm lägre ner var stenhård och bärande.

När min fru upplevde det så var det som en Kalle Ankaupplevelse där hon sprang på den 70cm höga snöytan och trampade igenom hela tiden och skrek i panik tills hon var på land och var helt utmattad....

Det var faktiskt riktigt roligt att se det - ett riktigt youtube-klipp fast i verkligheten där jag hade 1:a parkett utan popcorn...hahaha

Jag vet att man inte ska skratta åt folks fobier men som min fru sprang som Kalle Anka över 70cm snö på 30cm bärande is med ett lager suris över sej.....hahaha, det var...obetalbart!

Kan tilläggas att jag respekterar min fru för hon kan verkligen sätta åt våra kunder med deras höga och ibland helt orimliga krav i vår extremt mansdominerande bransch som vi driver företag i!!

Förvånande att 10cm is håller för en häst med ryttare, med den höga vikten och dom relativt små hovarna som skapar ett högt marktryck.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kr-val Skridskor för tunn is Långfärdskridsko 10
Palle_Z Hur tunn kan is vara och bära? Långfärdskridsko 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg