Hur trångt?

Hej alla! Ska tälta i sommar och vill uppgradera nuvarande tält. Vi blir 4 i tältet varav två är 2,5 resp 4,5år. Någon som har tips, vi är inne på att köpa ett fjällräven akka dome 3 (180x225x110) blir det för trångt eller ska man slå till på arctic alpine wbt 4? Vi kan inte tänka oss att lägga mer än 6000:-
Tacksam för tips!

Var ska ni tälta - campingplatser, skog, fjäll? Och hur förflyttar ni er (eller i snarare tältet) - gående, på cykel, kanot, bil? Om ni bara ska vara ute på sommaren, inte ska vandra och inte ska vara ovanför trädgränsen finns det en hel del familjetält att välja på som kostar en bra bit under 6000.-. Se t.ex. http://www.friluftsvaror.se/lattviktstalt

Hej,
Såvida ni inte bor på camping med kok och diskmöjligheter skulle jag rekommendera ett tält med utrymme motsvarande Hilleberg Keron 4 GT. Dvs innertält på cirka 2x2 meter, en stor och en liten absid. Ni ska stå ut med varandra och kunna laga mat i absiden en regnig dag. Två absider är bra, en för matlagning och en för in- och utpassage. Det finns ett flertal tillverkare som gör bra tält utan att vara i närheten av Hillebergs priser. Tex Bergans, Helsport och Fjällräven.

Lycka till, Klas

En bekant har Keron GT4 för sin familj på fyra pers. Var visst uppskattat då de var inregnade och barnen rastlösa. Då kunde de leka i ena absiden.

Mycket luft

Har ingen erfarenhet av WBT4 men jag skulle nog rekomendera ett kupol-tält alt. ett tunneltält utan sluttande tak vid fotdelel som tex. Keron GT4. Låg för någon helg sedan i mitt gamla tuneltält och skillnaden var enorm jämfört med mitt nya Marmot Limelight 4P (kupol). Vilket i.o.f. saknar absid som det går att leka tagare i.

/Micke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsakuten Tält - trångt åt fötterna? Bo och sova 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg