Hur trafikeras ett forum? En hak-utstickare :-)

Linan?

Jaha... du menar linan till gummiluckan?

Jo, alltså jag menade en lina, som man säkrar själva luckan med så den inte hamnar på sjöbotten.

Även om man (normalt) inte kryper ut på däck för att öppna en stuvlucka mitt på sjön, ("Fan, var la' jag cigarrerna??") så kan det hända att en lucka druttar i vattnet från en brygga eller liknande.
Då är det kanske bra att ha, inte bara fikaluckan säkrad!

Apropå det här med urstigning vid brygga, förrexten:
Jag tycker det är stört omöjligt att komma ur genom att göra som i "boken":
Greppa längst fram om sargen, andra handen i bryggan, och komma i hukställning för att sedan resa sej och kliva ur!
Däremot, om jag vrider överkroppen mot bryggan, med båda händerna i bryggkanten, så funkar det fett!
Förmodligen är man alldeles för tung för att det skall lyckas på det där snitsiga sättet som böckerna visar...

Strmbrg,

När jag läser denna tråd så ser jag att det blivit mycket av antingen eller. I själva verket borde väl detta forum ha plats för både och.
Jag tycker dock att det inte är så konstigt att ett diskussionsforum främst byggs upp av frågor. Det är någons konkreta och påtagliga problem som många hjälps åt att lösa. Dessutom har jag sett att "tips & trix", i den mån de förekommer, lätt blir en enkelriktad information medan frågorna ger svar från många inblandade med många olika inriktningar och infallsvinklar. Jag tycker att just denna bredd på svaren, från den minimalistiske gör-det-självaren till "prylnissen" och allt däremellan, är just styrkan i Utsidans diskussionsforum. I de fall där frågan har varit smal och speciell så har det slagit mig att svaren ofta har vidgat frågan och ibland kommit att beröra saker som ligger ganska långt ifrån ursprungsfrågan (lite svåröverskådligt kanske men mycket intressant tycker jag själv). Alla dessa olika svar på många av trådarna ger åtminstone mig en rad uppslag och ideer, som jag kan dela med mig av nästa gång.

"Gör det själv" är ju ett annat forum (min egen favorit efter paddlingsforumet) där det finns en blandning mellan frågor och "tips & trix" om allt möjligt och lite till.

/Lennart

Re: Linan?

Strmbrg; sa:
Jo, alltså jag menade en lina, som man säkrar själva luckan med så den inte hamnar på sjöbotten.
Klart luckan skall vara säkrad. Hm, kom just på att jag själv slarvat med den där tråden i år... fy! Förresten, på min Point så har luckorna en liten gummiflärp med ett hål i för att fästa linan i. Saknas det på din Point, är det därför du behöver limma?

Nä'rå det saknas inte!

På luckorna sitter det både ut och invändiga linfästen, utom på den stora, ovala, där det bara sitter ett invändigt fäste.

Emellertid är det de invändiga fästena jag använder. (Det måste ju se lite sjysst ut, juh...)

Eftersom det däremot saknas förankringspunker inne i stuvutrymmena, så har jag limmat fast "de små trevliga, rostfria öglorna" mot skotten.

Vilken "Punkt-sextifemma" har du, förrexten?
Har du några synpunkter på'n?

Strmbrg,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Lost Wanderer Kanotcamping i Skåne - Ett måste! Paddling allmänt 2
_risse_ Ett par nybörjarfrågor Paddling allmänt 7
Ensåncesar starta ett kajakkollektiv! Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
erbj Ett minne för livet Paddling allmänt 5
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
manlan Funderar på ett kajakbyte Paddling allmänt 13
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
Danne71 Bildkvalité genom ett uv-hus? Paddling allmänt 6
Ödling hur lagar mab ett neoprenkapell Paddling allmänt 2
waterrat Water Rat kajak – ett hemmabygge?? Paddling allmänt 2
ahltin Sugna på ett kanotmaraton? Paddling allmänt 2
Zingo62a Hur tillverkar men bäst ett skäddreglage Paddling allmänt 4
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
lazze Ett litet nödrop..... Paddling allmänt 10
Raskolnikov Hur flyter ett isberg Paddling allmänt 10
PetStr52 2 st K2:or på ett takräcke Paddling allmänt 3
Elwood Hur lagar jag ett sprucket polyetenskrov? Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
lazze Skicka ett Kajakvykort Paddling allmänt 0
Ett bustroll som börjar känna sig ensam i skogen, hihi Paddling allmänt 3
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Havskajak? Forskajak? eller ett mellanting????? Paddling allmänt 1
Jonne1983 Kajak Forum Facebook Paddling allmänt 15
Självbyggar forum Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg