Hur torkar regnjackan?

Vattentäta material på händerna skulle jag inte rekommendera om du rör på dig, då blir det ju blött på insidan.
Å, tack, skönt, då är vi fler! Detta är sådant jag ofta tänkt men inte vågat fråga om ;): hur fasen klarar man neoprenkläder, sealskinz, plastpåsar i skorna etc utan att flyta bort i egen sås? Jag inser ju att alla inte omsätter lika mycket vatten genom huden som jag (verkar vara extrem), men några liter om dan är det ju...?
Men i somras inhandlade jag av en slump ett par enkla fingervantar i merinoull. (...) De var såklart ständigt våta, men ull värmer ju ändå.
Känner igen mig, gör precis likadant (åtminstone så länge jag bara vandrar).

Vattentäta material på händerna skulle jag inte rekommendera om du rör på dig, då blir det ju blött på insidan. T ex denna lösning låter väldigt blöt i mina öron:

Jag har alltid gjort som Joanna:

Men i somras inhandlade jag av en slump ett par enkla fingervantar i merinoull. De vägde inget så det var ju bara att slänga med dem och testa. Det blev en mycket regnig vandring med temperaturer nedåt nollan. Hade det bara varit blött så hade det säkert funkat även utan vantar, men med tanke på kylan var de här vantarna helt underbara. De var såklart ständigt våta, men ull värmer ju ändå.

Ull är trevligt :). Själv gör jag nästan samma, har skalhandskar i läder med tunn liner av ull. Tycker det ger bra värme i kyligt och blött väder (ull värmer som sagt) och det är också bra att skydda händerna när man samlar bränsle till eld, eller bara allmänt när man går i risig terräng. Skalet skyddar också merinovanten :).

En vattentät variant som fungerar är skalhandskar med membran...inte lika funkis runt elden enligt mig...

//J

Alltså, är det nåt som tar skada av att händerna bli blöta?

Det man vill är väl att hålla händerna VARMA? Och det fungerar bra med t.ex. neoprenhandskar eller diskhandskar med vantar. Det fungerar ganska bra med vanliga vantar också, nackdelen är att vantarna lätt blir väldigt blöta och tar lång tid att torka.

Visst blir det lite fukt inuti ett par diskhandskar, men det blir inte alls lika blött som att ha vantarna på sig utan diskhandskar.

Alltså, är det nåt som tar skada av att händerna bli blöta?
Detta är ju lite OT, men att jag undrar beror på att jag fortfarande efter så många år inte har någon fungerande lösning på vad man skall ha på händerna vid scrambling och klättring i regniga berg. Får garanterat hudproblem i täta handskar (inkl. div "andas"-varianter), och lika mycket problem om jag låter händerna vara våta utifrån.
I skorna kan man fördela kroppsfukten bättre med flera skikt tjocka ullstrumpor, och när jag åker skidor har jag luftiga skalvantar, men kombinationen tajta handskar + fuktskydd har jag som sagt ingen lösning på, så kom gärna med tips. Ursäkta det lilla sidospåret.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg