Utanpå andra kläder
Själv torkar jag gärna på ryggsäcken under färd, men när man kommit fram kan man snabtorka på ett bekvämt sätt: ta på dig torra kläder, dra på regnkläder/vindkläder, och sätt de fuktiga kläderna ytterst. Medan du går runt och donar i lägret avger du värme som torkar ytterlagret, samtidigt som vinden kommer åt mkt bättre än om du bara hänger upp (då går man ofta "hörn" som inte är riktigt torra). Ett annat trick är att sprida ut fukten. Eftersom torkningen (dunstning) är helt beroende av ytan det dunstar ifrån, kan man fördela fukten i flera plagg, som sen torkas. Dra fuktigt underställ utanpå värmetröja, eller fuktiga strumpor utanpå torra, och torka sen hela klabbet.
I mitt tycke är vind bättre än sol på att torka, så prova att torka enligt ovan även när det är få plusgrader.
Visst, en björkvedseld torkar snabbt om man har tillgång till ved. Dock luktar kläderna en del (för den som inte gillar röklukt), och risken finns att de förstörs. Samma med kök. Brukar dock lyxa vintertid och värma mina riktigt sura strumpor på spillvärmen från bensinköket samtidigt som jag lagar mat.