Hur tolka sovsäcks komforttemperatur

Överdrag kan göra mer skada än nytta som du säger.

Ofta mer skada.

Överdrag använder man mer i nödlägen - men rätt använt är det värdefullt.

Typ:

*Ta av sig skalplaggen och behålla alla mellanlager på och mössa och så vidare - sen sova
I överdraget

* Som överdrag till sovsäcken i en besvärlig situation i ett vindskydd m.m då man anser att
fukt utifrån är värre än den som kommer inifrån.

*När det blåser och man kör under bar himmel.

*Sovsäcken är rosa och man måste ha ett Haglöfs överdrag för att dölja färgen

Däremot är sovsäckslakanet guld värt! Varmare, skyddar sovsäcken så att den inte behöver tvättas lika ofta( = man förstör inte säcken... ) och det går att sova i bara det om det blir för varmt på sommaren:)

Jag blev lite nyfiken på vad min sovsäck presterade så i natt sov jag i tält helt naken i sovsäcken och jag sov som en stock. Sovsäcken är den militära som tillhör Förläggningssystem 2000 och ska ha komforttemperatur - 40 grader men då ska man tydligen ligga fullt påklädd också. Liggunderlaget var ett Downmat 9 DXL och tältet Patrulltält 4.

Det bör tilläggas att det var + 0,6 grader bara inatt.

Då var det 4-5 plus i tältet c:a

Ta med med en inneUte termometer nästa gång så kan du se hur
mycket hjälp man har av tältet.

Brukar hamna på 3-5 grader med ett wolfskinn Gossamer - lite beroende på om det blåser.

Just därför så...

Temperaturen utanför sovsäcken.

Ja

Beror på storleken på tältet och hur många ni är i tältet. I ett välfyllt tält, så man ligger packat, är det kanske 5 grader varmare än utanför.

Har faktiskt inget bra svar. Värmekällan blir större men det blir oxå volymen som ska värmas upp, ligger man trångt skulle jag säga att komforttemperaturen blir högre, är sovsäckarna stora är det nog ingen större skillnad förutsatt att man lyckas hindra kallraset i halsen effektivt.

Om du talar om -5 sovsäcken så borde du kunna sova i -5 även om du är lite frusen av dig, förutsatt att det inte blåser. Blåser det måste du räkna den effektiva kyleffekten. Personligen vet jag att jag är hyfsat komfortabel i 8 grader kallare än EN komforttemperaturen om jag har mitt ullfrotté underställ, mössa och tjocka sockar på mig i säcken samt har ett tjockt liggunderlag och ligger i lä. Liggunderlaget är nästan viktigast, ett tunt (kallt) liggunderlag försämrar sovsäckens värmande effekt avsevärt.

Hur frusen du är kan bara du avgöra, men som redan sagts så är EN standarden gjort med tanke på italienare och spanjorer. Som jämförelse kan nämnas att Haglöfs och Ajungilak flyttade sina "komforttemperaturer" ca 10 grader uppåt för i stort sett alla sina sovsäckar vid införandet av EN standarden. En anpassning från nordbor till sydeuropéer.

Den stiger lite, men som redan sagts så förutsätter EN standarden att du har ett tunt underställ på dig.

Den stiger, kanske 2-3 grader, beroende på bivybag.

Det beror som sagt på hur frusen du är. Jag skulle enligt mina beräkningar kunna sova i -23 med en sådan säck, kallare om jag låg tillsammans med flera i ett litet tält, kanske så kallt som -30 om det är fråga om någon enstaka natt.

Just därför så skaffade jag ett kraftigt liggunderlad på¨outdoorbutiken i västerås, ett Vaude Air dream med självuppplåsbart kraftigt material och skydds barriäer som gör att man ej halkar av i sömnen plus att man ligger en bra bit upp från marken som en luftkudde- inte särkilt dyrt 1300 och inte sårkilt tungt heller för den delen anser iallafall jag!!
mvh uffe, fagersta

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg