När jag tittar på olika sovsäckar så anges komforttemperatur för kvinnor och män samt den sk extremtemperaturen. Den sistnämnda fisk jag förklarat för mig innebar att efter fem timmar så skulle jag frysa ihjäl.
Nåväl, hur ska man då tolka temperaturgränserna. Anta att det står -5 som komforttemperatur. Var ska jag då mäta temperaruren?
Kikar just nu på en dunsäck med -14 graders komfortemperatur för män. Den kategoriseras som en tresäsongers säck, men jag inbillar mig att den skulle fungera hyfsat på vintern också om jag sätter på mig ett underställ och stoppar ned den i en vindsäck eller bivybag.
Nåväl, hur ska man då tolka temperaturgränserna. Anta att det står -5 som komforttemperatur. Var ska jag då mäta temperaruren?
- Om jag är nedgrävd i en snögrotta så kanske det är - 2 till -3 grader och alltså borde den kunna fungera som vintersäck då?
- Om jag sover i ett tält. Hur kallt kan det vara ute innan temperaturen i tältet faller under komforten?
- Om jag knäpper ihop två sovsäckar med samma komforttemperatur. Blir den sammanlagda komfortemperaturen högre eller lägre? Självklart med två personer i som värmer varandra.
- Om jag sover under bar himmel med samma säck, hur kallt kan det bli och fortfarande vara drägligt?
- Vad händer med komforttemperaturen om jag har underkläder?
Vad händer om jag stoppar ned säcken i en bivybag?
Kikar just nu på en dunsäck med -14 graders komfortemperatur för män. Den kategoriseras som en tresäsongers säck, men jag inbillar mig att den skulle fungera hyfsat på vintern också om jag sätter på mig ett underställ och stoppar ned den i en vindsäck eller bivybag.