Hur svårt är Matterhorn?

Hej!

Jag har planer på att åka ner till Zermatt en vecka i sommar och spana in "alplivet" lite. Jag vet att Matterhorn är beläget i närheten och att toppturer utgår från Zermatt. Jag är ingen erfaren klättrare så en soloklättring för min del innebär förmodligen samma fara som att springa svartklädd på E20 mitt i natten. Däremot så finns det tydligen guidade turer upp till toppen. Bör jag som är ung och har en god kondition, är smidig och stark med viss bergvana (har varit uppe på keb bl.a.) hoppa på en guidad tur? Jag har aldrig använt stegjärn men jag ser det inte som ett stort problem.

Någon som har vart uppe på Matterhorn, gärna med en guidad tur, som har några råd. Kan va kul att veta vad en guidad tur kostar o.s.v. Jag vet att berget inte är något för nybörjare.

//Anders

Kolla på mountainguide.se
De har toppturer till Matterhorn och beskriver vilken erfarenhet som behövs. Om du anlitar guide så behöver du inte så mycket klättererfarenhet. God kondition behövs dock. Guide är dock dyrt, hurvida det går att få tag på billigare guider än de på mountainguide vet jag inte. Har inte varit på matterhorn själv. Men vill gärna göra det någon gång...

/

andrevs; sa:
Bör jag som är ung och har en god kondition, är smidig och stark med viss bergvana (har varit uppe på keb bl.a.) hoppa på en guidad tur? ...

Kan va kul att veta vad en guidad tur kostar o.s.v. Jag vet att berget inte är något för nybörjare.

Vi har varit på Matterhorn men inte med bergförare. Om man inte är en synnerligen van o erfaren alpinist bör man ej gå ensam. Vissa ställen bör man vara säkrad på. Det ideala är att vara två som är väl samspelta. Några guidade turer som på Kebnekaise finns inte, i varje fall inte i den omfattningen. De som går så, går med förare, och det kostar 1140 CHF per person, d v s mellan 6-7000 SEK beroende på kursen. http://www.zermattonline.ch/alpincenter/e/matterhorn.htm

Att gå med förare är tämligen säkert, de är mkt vana att ta upp folk på Matterhorn som drar till sig en massa icke-alpinister som vill kunna säga att de bestigit Matterhorn. Det är få berg som man träffar så många ovana klättrare på. Till saken hör att Hörnligrat är svårorienterad. Det gäller att hitta absolut rätt väg för att det ska gå snabbt och säkert, och det gör förarna.

Klättringen är inte svår vid goda förhållanden, stabilt bra väder o ingen is eller förglasning, endast två ställen är något krävande Mosleyplattorna och ett steg en bit ovanför skuldran. Däruppe finns fasta rep.

Det farligaste är stenfall. Matterhorn är eftersökt och fina dagar i juli o augusti är det många oerfarna klättrare på berget, som ofta är rädda för att det är exponerat och som har väldigt mycket rep ute som släpar över berget o drar ned massvis med sten. Det fullkomligen haglar knytnävsstora stenar på vissa ställen.

Vid Mosleyplattorna o de fasta repen ovanför skuldran är det ofta köbildning på fina dagar. Till skillnad från på andra berg där folk är trevliga är armbågarna ofta framme på Matterhorn. Somliga är distinkt otrevliga. Hela tiden flyger helikoptrar runt en som gigantiska surrande myggor.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-02-24 kl 23:29]

Matterhorn

Hej Per,

jag såg inte den här tråden och har skrivit ett inlägg i Alpin/Bigwall-forumet.

Hur svårt är det att hitta vägen? Har man tid att vända och gå tillbaks om man skulle gå fel?

Hur bra klättrare måste man vara? Efter vad jag har förstått så är klättringen ganska överkomlig.

Vet du någonting om raset 2003? Har man öppnat leden igen?

Kristian

Re: Matterhorn

OKW; sa:
Hej Per,

jag såg inte den här tråden och har skrivit ett inlägg i Alpin/Bigwall-forumet.

Jag svarade där
Hur svårt är det att hitta vägen? Har man tid att vända och gå tillbaks om man skulle gå fel?
Det är svårt, att det är massvis med folk som inte heller klättrar den rätta o lätta leden underlätter ej. Klart att man kan vända. Det som är farligt är åskväder.

Hur bra klättrare måste man vara? Efter vad jag har förstått så är klättringen ganska överkomlig.

Vid goda förhållanden är det inte speciellt svårt. Värst är stenfallen. Det är också ganska utsatt, många tar längre tid ner än upp, och dessutom vimlar det av idioter. Minns särskilt något ljushuvud vi stötte på på vägen ned. Han stod under oss o insisterade på att kasta upp ena änden av hans rep, och sätta fast det, så han kunde klättra upp, tydligen tog han sig uppför berget på det sättet. Eftersom det var sen eftermiddag gick vi bara förbi. Det gick bra att gå där o fanns inget objektivt behov av säkring.

Vet du någonting om raset 2003? Har man öppnat leden igen?

De stängde Matterhorn ett par dagar bara.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roslagssnigeln Svårt hitta Trekking 0
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
Roy Race Matterhorn Trekking 9
Janne F Matterhorn Trekking 2
Polarnatt Klein-Matterhorn Trekking 0
igs Vandring Matterhorn Trekking 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg