Svårigheten varierar med årstid o väderlek
MartinH; sa:
Hur svårt är det att nå toppen av Kebnekaise ?
Behöver man någon särskild utrustning utöver sedvanlig fjällpackning ?
Krävs det särskild erfarenhet ? Jag har vandrat i Jotunheimen ett flertal gånger.
Svårigheterna är varierande och betingas av många faktorer, främst årstid o väder o om leden är gådd. En högsommar dag med stabilt fint väder leder en vältrampad stig hela vägen till toppen och bestigningen är mkt lätt o snabb via östra leden. Utöver karta o kompass (!) o skor som tål några timmar i snö o en chockladkaka behövs ingen särskild utrustning. Det är bara att kila upp.
Å andra sidan andra årstider kan keb vara krävande, särskilt för första-ascentionister (alltså för den som bryter stig genom snön). Vi gick en gång från Tarfalla vid midsommar via Halspasset o nordtoppen och det var mkt jobbigt att bitvis sparka sig fram i en meter tung djup snö.
När det gäller krav på erfarenhet skulle jag säga, att vid goda förhållanden, typ en vacker juli el augustidag, så räcker det med bra kondition.
När förhållandena är mindre goda p g a moln, årstid, väder o vind, etc, bör man inte ge sig ut ensam på Keb. Erfarenhet är naturligtvis en fördel.
Är man osäker tror jag det finns en topptur med förare som utgår från fjällstationen. Den går dock mkt långsamt ibland. Första gången jag var på Keb startade jag strax efter den, tänkte att jag skulle tassa efter, eftersom jag gick ensam och var osäker på vägen. Efter en kvart tog de dock rast vid en bäck, så jag fortsatte på egen hand upp på Keb, och tillbaka, och mötte dem igen vid insteget till Björlings glaciär på vägen ned, då det fina vädret var på väg att försvinna. Kanske hade de ngn väldigt klen med sig?
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html