Att bara gå på onsite trad hela tiden tycker jag har lite hämmande effekt på själva klätterteknikutvecklingen, iallafall om man inte har ett väldigt bra ledpsyke. Jag tycker att det är vikigt att få topprepa några svåra leder så att klättringen inte påverkas av psyket. Det får inte bli för mycket bara.
Själv ser jag ett samband mellan min klättertekniska nivå och ledpsyket. Jag har inte världens bästa ledpsyke, men det märks bara när det börjar bli svårt. Om jag höjer min klättertekniska nivå, t ex från ca -6 till 6+, så känns ledpsyket mycket bättre på -6 lederna, men jag är lika rädd på 6+ som jag var på 6- tidigare. Därför är det vikigt för mig att även ge mig en bunt med 6 och 6+ på led, just för att jobba med ledpsyket. Det har blivit ett och ett annat fall på egna säkringar då jag klättrar efter filosofin "better to fall trying than giving up", men jag ser det som en win win situation. Antingen klarar jag leden onsite, och det är bra, eller så tar jag ett fall på en säkring, vilket är bra för ledpsyket. Bara jag inte ger upp och sätter mig i en säkring så har jag gått plus. För att jag ska våga mig på det här så måste säkringarna vara bra, därav min jakt på välsäkrade 6 och 6+ leder. Lederna som inte anses välsäkrade kan man spara till topprepslek.
Det bör påpekas också att detta är nog inget för de som precis har börjat leda. I början är det viktigt att bara leda lätt så att man får in vana med att säkra. Då är det bra om man klättrar med en som är lite mer erfaren så att man kan få en bedömning om hur bra säkringarna man satte egentligt var.