Hur stor rygga?

Gjort är gjort, förstås, och delar man vissa grejer är det kanske inget problem.

Jag tvekade inte att köpa den större Exos 58, eftersom den ändå är så lätt och lätthanterlig.
I den hade jag inför min senaste resa (Mont Louis, Frankrike - Salardu, Spanien)
packning med mat för 8 dar (mina kontinentala matportioner är större än fjällportionerna), två gasburkar (den första räckte 8 dar, sen öppnade jag den andra och använde den första till kaffekok); och bortåt 1 kg kartor.

Hur upplevde du Exos bärsystem? Höll det tillräckligt bekvämt för dig under senaste turen?

Hur upplevde du Exos bärsystem? Höll det tillräckligt bekvämt för dig under senaste turen?

Jag tror inte det är för klent och det är inte sämre än ngt annat jag prövat.
Jag får definitivt inte bort hela vikten från axlarna, dock.

Jag är lite tveksam
till att säga mer, eftersom min dåliga rygg gör sig påmind efter ett tag under alla omständigheter. Det handlar mest om själva hållningen i bärandet - jag får ju ont i ryggen av att sitta länge vid datorn också.
Så jag brukar variera inställningen under färden och därtill gymnastisera en del, varannan timme eller så.

Jag bär förstås inte så tungt, max 16 kg. Oskar på Uteliv, som sålde säcken, testade den
förra hösten, med större packning, och var klart nöjd.

På min enda bemannade stugövernattning i Pyreneerna senast kom ett gäng hurtiga lirare som gjorde en bit av ARP ; ganska långa etapper, mellan stugor. Flera av dem hade Exos-säckar, men mindre än min. De spärrade upp ögonen när jag sa att jag startat med 16 kg, är inte det väl tungt?

Nu är vi tillbaka med våra exos 46:eek:r. Vi startade med ca 15-16 kg (med stavarna) var och vi slutade med 12 resp 8 kg (utan stavarna). Jag tyckte att det gick utmärkt att bära exos säcken med 16 kg + kamerautrustning. Ett blåmärke på ena nyckelbenet fixades med ett compeed för mig (i början av vandringen) annars helt nöjd. Min dotter fick inte till midjebältet riktigt och hade motsvarande nyckelbensproblem som jag men lite värre. Vi måste banta kamerautrustningen men det är inte ryggornas fel. Men volymen räkte till, det är stora 46 litrar.

Då lyckades du bra med maten; packningen jag beskrev ovan fyllde säcken tämligen väl.
På min senaste fjällvandring hade jag också 8 portioner, men mindre. Dessutom hade jag bara en enda karta. Då blev det givetvis luft över.
(turen blev bara 6 dagar; p g a vädret tog jag en direktare väg än planerat genom området.)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg