Hur stor är egentligen risken för punktering ?

Går numera med ett lätt cellplast som väger 225 gr. Cellplasten räcker, men så är det detta med bekvämligheten då...ett trekvarts exped 7 downmat för bekvämlighets skull. Vikt snarlikt mitt gamla exped synmat 7.

...på vinterturen brukas ett cellplast mod. XL och samma exped...funkis i pauserna och ingen katastrof om något oförutsett händer med bekväma madrassen...på vintern är det befogat med dubbla underlag, pumpbart är lite lyxigare och varmare men två cellplast gör också jobbet...

Undertecknad har aldrig haft punka men har sett alla möjliga "omöjliga" saker hända med andras underlag...

Sov gott!

//J

En sak som jag noterat genom åren är att så snart det blir diskussion om uppblåsbara liggunderlag så påpekar många att det finns risk för punktering och de flesta rekomenderar diverse extra underlag för att skydda mot detta.
Sjäv har jag använt uppblåsbart i många år och aldrig haft nån punktering. Känner heller inte någon som haft det. Och efter att ha letat här på utsidan så hittar jag bara 2 personer som säger att de råkat ut för punkterat liggunderlag. (En del andra missöde som svetsar som släppt, etc, men inte punkteringar.)
Så hur är det egentligen? Hur många här har faktiskt råkat ut för punktering på sitt liggunderlag? Eller är det bara en överdriven försiktighet som på något vis blivit en sanning?
Skulle vara kul att höra vad ni har för erfarenheter.

Gott spår!

Jag hade neoair i cirka 2-3 år, fick pyspunka. Nu har jag fått ett nytt av thermarest som reklamation. Efter att de testat underlaget och bedömt det som möjligt fabriksfel.

Generellt skulle jag säga att det är 60/50-chans att få punka på uppblåsbart liggunderlag :)

Jag hade neoair i cirka 2-3 år, fick pyspunka. Nu har jag fått ett nytt av thermarest som reklamation. Efter att de testat underlaget och bedömt det som möjligt fabriksfel.

Generellt skulle jag säga att det är 60/50-chans att få punka på uppblåsbart liggunderlag :)

Det kanske är så illa. Man får ju hoppas på en punka som går att laga i fält och inte ballongeffekten eller annat djävulskap.

Therma rest

Jag har sovit på Therma rest sedan sent åttiotal. De två underlag jag har är sedan dess och jag har haft punka en gång.

Tar upp tråden igen

Var ute efter ett Neoair för ett par år sedan men de säljer inte Thermarest på XXL så det blev ett Mammut Pump Mat istället. Men det har fått ca 8 små hål som jag försökt laga men det läcker fortfarande så nu funderar jag på Neoair igen. Är det några av er som har Neoair som håll för mer än 8 veckors tältning under mer än 3 år?

Thure

Bumpar tråden med tydligare frågeställning.

Hur många nätter utan läckage har ni fått med era Thermarest Neoair?

Thure

Kan inte svara för Thermarest Neoair men jag har tre stycken uppblåsbara liggunderlag som jag har använt i ett par år och inte fått punka på något av dem.

Ett Thermarest Prolite Plus jag köpte 2009 men som jag använt en del i vindskydd och tält men nuförtiden mest lånar ut till kompisar.

Ett Exped Synmat 9LW som jag köpte 2010 som jag använt många nätter i tält, vindskydd och inomhus. I vindskydd (men inte när jag tältat) har jag alltid kört med cellplastunderlag av tunnast möjliga modell under för att skydda det och för att ha ett stort sittunderlag vid elden. Någon gång har jag använt liggunderlaget som solmadrass på kajaktur och lagt det direkt på gräs utan skydd under men då har jag varit noga att kolla först att det inte legat några vassa snäckskal eller stenar i gräset.

Ett Exped Downmat 7 UL som jag köpte 2012 som jag använt rätt så lite, i tält och i vindskydd. Både i tält och vindskydd har jag alltid kört med cellplastunderlag av tunnast möjliga modell under för att skydda det och för att ha ett stort sittunderlag vid elden.

Jag har några gånger varit säker på att jag fått punktering på mitt Exped Synmat 9LW men det har alltid visat sig vara fel. Det har istället berott på att luften i liggunderlaget kallnat under natten och minskat i volym eller att det fastnat stoppning i utsläppsventilen så att det läckt lite där.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg