• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur snabbt ruttnar begravda djur?

MW; sa:
gundj; sa:
Jag har gjort misstaget att gräva ner en katt för grunt, dagen efter var han âteruppstânden, med hjälp av en räv.
Intresannt ämne !

En bekant till mig som jobbat som kyrkogårdsvaktmästare berättade att gravar i lerjord mycket väl kan behöva längre tid än 20 år.
Japp, jag har tidigare om somrarna frilansat som dödgrävare... och av erfarenhet vet jag att man kan finna inte oansenligt små benrester efter många år. Minns inte hur länge ett kranium som vi hitta legat i jorden, men betydligt mer än 20 (snarare mellan 50 å 70).

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Japp, jag har tidigare om somrarna frilansat som dödgrävare... och av erfarenhet vet jag att man kan finna inte oansenligt små benrester efter många år. Minns inte hur länge ett kranium som vi hitta legat i jorden, men betydligt mer än 20 (snarare mellan 50 å 70).

/Håkan

Men det är som sagt djupt beravna människor. Man hittar inte mycket rester efter djur i naturen! Även benrester efter älg försvinnar på bara några år.
 
Ja men att det ligger skelettdelar kvar spelar ingen roll, de går ju att sålla bort från jorden. Det handlar ju mest om att man inte vill att det ligger en massa "äckel" där man ska gräva. Lite päls-tussar och benbitar är helt ok.
 
Föreslår att du bums sätter spaden i marken för utvärdering. En rådis behöver nog inte många månader för att vara rätt oäcklig med ovan angivna kriterier.
 
Idag debaterar man ju metoden att frystorka avlidna människor innan jordsättningen. Det skall tydligen bara bli ett torrt pulver kvar efter processen. Med risk för att bli *riktigt* morbid nu så funderar jag på om inte en bra flistugg orkar finfördela en fryst rådis till ett mer lätt nedbrytbart format...?

(Ta nu inte detta förslag på allt för stor allvar, jag skulle själv aldrig i livet våga prova det! ;-)
 
Haha, ja, jo, jag funderade ju lite på om man skulle stycka den och kompostera i kökskomposten (där slänger vi ju annat kött). Men jag tror inte barnen uppskattar den begravningsformen.
 
Tumbleweed; sa:
Idag debaterar man ju metoden att frystorka avlidna människor innan jordsättningen. Det skall tydligen bara bli ett torrt pulver kvar efter processen. Med risk för att bli *riktigt* morbid nu så funderar jag på om inte en bra flistugg orkar finfördela en fryst rådis till ett mer lätt nedbrytbart format...?

(Ta nu inte detta förslag på allt för stor allvar, jag skulle själv aldrig i livet våga prova det! ;-)

Peter Stormare visa i filmen Fargo att det blir ganska kletigt med en flistugg. Idén med frystorkning bygger ju på att man avlägsnar allt vatten, det är något helt annat.
 
Även om du inte har i kompost(?) och vattnar graven(?) - ska det skjuta upp nya råttor till våren eller vad var tanken? - så går ju nedbrytningen igång i och med att den naturliga tarmbakteriefloran ger sig ut på kolonisationstur i bukhålan. Och den är oberoende av syretillgången. Viss lukt kan dock förväntas vid syrefri nedbrytning.

Ska be att få rekommendera sidan Hexmasters Faktoider, mer specifikt "Jord skall du åter vara".

Ett citat ur en artikel om "The Body Farm" i USA säger:
The decomposition rate of a [human] body varies greatly depending on where it is placed. A body placed in a shallow grave will decompose differently from one left on the ground in a wooded area, covered with leaves. Weather conditions, temperature, and humidity all affect decomposition rate. In a grave, the type of soil, moisture content, and insect population all have an effect on the body. A body buried in a wooded area in the hot, humid summer can be reduced to a skeleton in a matter of weeks. The same body buried in a sand dune or in the desert may partially or completely mummify and remain relatively intact.

Ur: "The Body Farm - They Don't Grow Tomatoes At The Body Farm"

Ett såpass litet kadaver som en råtta torde, om det begravs utan något hindrande hölje, reduceras till på sin höjd lite ben på maximalt ett par månader, även i de mest olämpliga av trädgårdsjordar. Under förutsättning att Nermander inte nyttjar jurtjyrkogården under tjälperioden eller har placerat den i en mosse eller i permafrost.