hur smart är smart track rodret?

Hej!

Har nu paddlat ngr gånger med så kallat smart track roder,
när man paddlar så har man knäna pressat mot kajaksidorna samtidigt som man har ett tryck med fötterna mot pedalerna, ok funkar men när man sedan ska styra så måste man böja knät än mer men man kan inte trycka knät upp genom kajaken utan blir då tvungen att låta knät glida upp i kappelet vilket ger försämrad balans och desutom så förlorar man kontakten med kajaken vilket gör att paddlingen störs.

Är tänkt att det är så man ska använda ett smart trck roder?
alternativet blir annars att acceptera ett lägre tryck vilket blir väldigt jobbigt.

Mikael

Rodret är väl bland det bästa som finns, pedalerna är enligt mig lite för små(menar ytan man trampar på) Trycker man ordentligt så blir man öm om man paddlar barfota!
Men förstår inte riktigt vad du menar knäna pressar man inte mot sidorna när du paddlar.
Man är endast kontakt med kajaken genom rumpan å fötterna. Sen kan du ju justera överdelen(den rörliga delen) på pedalen om vinkeln är fel!

/Janne

...det finns ju en skola som tycker man ska vika in knäna under däck (bra för viss paddling absolut). Svårt att rolla annars ju!

Paddlar en kajak med Smart Track roder och pedaler. Håller med om att pedalstället inte är optimalt, jämfört med t.ex. VKV:s helpedalställ lämnar det ju en del att önska. Men, förstår inte riktigt heller vad du menar med "pressa knäna ut åt sidorna". Har inte upplevt några problem att manövrera själva rörliga delen av pedalen (den man trycker på med tårna alltså) hur jag än väljer att ha mina knän.

Om du ställt in pedalstället rätt så behöver du ju inte lyfta knäna som du beskriver det. För mig räcker det att trycka till lite med stortån så får jag det roderutslag jag vill ha, oavsett hur jag har benen i kajaken.

Hallå!

Om man ska leka i vågor el. rolla klart man söker knästöd. Men för att uppnå en energieffektiv paddling ovsett om du är rekreations/havskajak/motions el. tävlingspaddlare så gäller det att undvika kontakt med kajaken mer än med fötter å rumpa!
För att kunna rotera bålen kunna röra benen effektivt så funkar det här inte med "knästöd"
Dom bästa kajakerna idag i HydroPerformance conceptet leveras med smart track roder å pinnstryrning :) Vilket jag tycker är klart bättre än pedalstyrning!

/Janne

Helt rätt Janne, jag paddlar en helt utan däck. Kändes lite naket i början.

Gillar centralt placerade pedaler (typ surfski eller modifierade Lettmann), pinne blir lite stökigt i sjö. Dock har jag inte testat Revalen i vågor.

Senast ändrad:
Vet att du paddlar "naket" å där kanske pedaler är att föredra! Men om du har möjlighet testa gärna Martin N. Extreme i vågor :) Du kan lätt ändra utväxlingen på pinnstyrningen så den passar dig!

/Janne

När jag paddlar trycker jag knät upp mot däck så att kajaken tippar lätt mot sidan och för paddeln på samma sida i vattnet det är ju det som ger kraft och balans och en känsla av att bli ett med kajaken, det är analogt med hur man ex cyklar då man tippar cykeln lätt åt sidan och trycker pedalen på motsatt sida. Är det alltså fel ? är det därför jag inte får det att stämma med rodret?

Jag har testat att paddla med enbart fotkontakt resultatet blir att jag förlorar balans fart och kraft.

Tror du får testa igen om du ska få fart på kajaken ska du inte spänna fast knäna under däck utan låta dom jobba fritt i mitten utan kontakt med kajaken!
Tror att du med lite träning å lite fart känner att du med paddel isättningen får lite stabilitets trygghet!

/Janne

Om inte knät tar emot kajaken så uppstår inte ett passivt tryck mot pedalen och man kan då inte använda kajaken som en del av paddelrörelsen utan man får då använda motsatt fot och trycka ifrån samtidigt som man för i motsatt paddel, är det korrekt uppfattat ? Är det alltså bättre?

Jag har varit van med att sitta tryggt inspänd i min tighta kajak. Skönt. Bra. Smart.
Jag har med motionskajak märkt att jag klarar mig rätt bra utan att sitta inspänd, utan att vara tight. Skönt. Bra. Smart. Under vissa förutsättningar så klart....

Det ena har dock fortfarande sina fördelar över det andra, och tvärtom. Klart är hur som helst att man vänjer sig vid mer öppen eller otight kontakt om man "måste" eller vill.

Klart är, för mig, att snacket om "rörliga ben" är helt sekundärt till "riktig bålrotation" och den viktiga kraftöverföringen möjliggörs, för mig (igen), av att sätet är så högt att man verkligen kan sitta bra och just rörligt.

(Det sistnämnda har jag tänkt och kännt på egen hand. Är övertygad för egen del, med passus för individualism o placebo). Men jag kan inte kvantifiera något, och jag kan inte relatera till andras upplevelser av "rörliga ben", eller "riktig bålrotation", eller högre säte.)

Off topic nu? Kanske. :)

Liten kommentar

Det ska nog mycket till om man ska "hoppa och fara runt i kajaken", så att man måste kompensera det med att verkligen trycka sig fast med benen/knänen upp mot däck. Kanske grym paddling i Norge alt. forspaddling (då man t.om. spänner fast sig, men det är för att kunna göra loopar mm). Ens egen tyngd gör att man sitter där man ska. Använder man vridsits i dålig sjö så är det en annan sak.

Jag förespråkar en behaglig avslappnad sittställning, och ingen som man måste sitta och klämma fast sig eller anstränga sig för att sitta bra. Ansträngningen vid paddling ska vara att föra kajaken framåt fortast möjligt. Sitta tokigt orkar man aldrig i längden, dock ska ju inte heller sittställningen vara så som man sitter hemma i tv-fåtöljen, som en soffpotatis. Uttrymmet mellan mina knäns undersida och skrovet är ca 15-18 cm och det passar mig väldigt bra, då kan jag få en optimal rotation och sitter bra. Mina knäns undersida nuddar skrovet vid varje rotation. Det passar mig bra och har visat sig bra fart framåt.
Rodret tycker jag absolut är kanon, och pinnstyrning är outstanding. Man behöver ju sällan putta på pinnen mer än någon cm åt hållen, och jag upplever det som att med pedaler a´la´ surfski så blir det ett litet tryck vid i princip varje drag, något som man inte får vid pinnstyrning.

Vet inte om det klargjorde något, men men.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg