De senaste gångerna jag varit ute och sprungit så har jag fått ont i magen, ffa i uppförsbackar och när det börjar gå tungt. Jag springer 3 ggr i veckan, 6-10km per gång, både asfalt och skogsstig. Har i perioder magkatarrsbesvär (ont i mellangärdet som avhjälps med samarin, tidigt mätt), som förvärras av spannmål, ffa vitt mjöl (har dock testat mig och är ej glutenintolerant). Jag har dock inte känt av de besvären så mycket de sista veckorna. Det magontet jag känt under löptur liknar heller inte magkatarrsbesvären, utan känns ont lite längre ned + lite illamående. Jag tror inte att det beror på att jag tar ut mig, för jag tar det rätt så lugnt. Jag har heller inte sett någon relation till viss typ av mat eller tidsperiod efter måltid. Samma besvär har jag väl egentligen alltid känt efter löptur, just att man inte vill äta något förrän efter 1-2h, men det ksk är normalt?
Hur lång tid efter måltid bör man springa (det varierar map person och måltid, men på ett ungefär)? Är det någon som har tips på mat (vegetarisk) som är bäst (skonsam + lagom energi) för magen innan och efter löptur?
Tar tacksamt emot tips!
Hur lång tid efter måltid bör man springa (det varierar map person och måltid, men på ett ungefär)? Är det någon som har tips på mat (vegetarisk) som är bäst (skonsam + lagom energi) för magen innan och efter löptur?
Tar tacksamt emot tips!