Hur skulle ni göra?

Får mig att tänka på en annan typisk "Hur gör du då?":

Förstemannen gör som ovan, men nästa steg är att han genom reprörelser lyfter ur den tidigare mariginella kilen.

M a o står han osäkrad, men har ju inte fallit utan klättrar vidare (mot nästa placering).

Vad säger man då?

Säger man omedelbart till om vad som hänt, med risk för att förstemannen fullkomligt psykar ur, med tanke på att det är tre meter till nästa möjliga placering?

Eller mörkar man tills nästa placering är gjord?

Utan att föregå era svar, kan jag ju ändå sortera bort det case som bygger på att klättraren om han bara vill (och vet) kan göra en omedelbar placering. I det här läget så tänker vi alltså att det är en liten bit till nästa möjliga lägg, även om klättringen kanske därför inte i sig är desperat.

:) Det sista man vill höra nedifrån: "Du... står du bra nu?"

Jag skulle definitivt upplysa klättraren om läget, men vara väldigt noga med att inte låta stressad och vänta tills han/hon inte stod i en utsatt position. Sedan skulle jag (om det behövs) efter bästa förmåga övertyga klättraren om han/hon klarar av det och att jag trots allt kan ta emot ett eventuellt fall (nästan oavsett om jag själv tror på det eller inte).

Först i tredje hand ska den som säkrar fundera över om det kanske är läge att göra något extra fast jag inte bett om det.

...och då kan man ju hoppas att andreman inte för får sig att "det där ser ju alldeles farligt ut, jag vägrar att låta dig klättra så där" och bromsar vänligt och bestämt när försteman försöker klättra uppåt...

Det är mitt ansvar som försteman att inte psyka ut om en kil floppar. Det är andremannens ansvar att göra mig uppmärksam på faran - "2:an floppat, markfallsrisk" med lugn röst duger utmärkt.

Ett läge som liknar detta dilemma är när du tar över när någon misslyckats leda. Då är det ju topprep till en början. Jag har varit djävligt tacksam när säkraren lugn undrat "Det börjar bli onödigt långt till den sista säkringen jag satte - har du glömt att du leder?" Något "vill inte göra dig nervös" vill jag inte höra.

häftigt :)

intressant tråd...*ler*....själv har jag glatt konstaterat...att det gick åt helvete...men jag skiter i det...och klättrat vidare...men då har det ju inte varit svårt....annars försöker man väl som sagt bara att upplysa klättraren om läget...att bara mörka och vara tyst verkar liksom vara ett dumt förslag...tycker jag...kram anna

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg