• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur skaffa hemsida?

Tack till er båda. Jag har inte ens kommit dithän att jag vet om jag ska lära mig grunderna eller hoppa på ett enklare system. Än så länge samlar jag på hög.
Peter, jag lyckades inte komma in på den sidan du tipsade om.

HåkanF
 
Virrigt värre...

Jag driver idag två hemsidor med egna domännamn. Har konstruerat mina tidigare sidor i Frontpage och laddat ut dem till en server. Det är knöligt och kräver en massa jobb för att förstå. Fast så det väl med allt som handlar om datorer...

Nu försöker vi jobba med ett system som heter WordPress. Det ska tydligen vara lätt och väldigt bra för tex. Google.

Men kan ingen datakunnig här förklara HUR tar man kontroll på sina egna domännamn? Hur fungerar allt riktigt BASIC... Allt från att man skaffar en adress till att man har pekat adresen till sin sida... Steg för steg SAAAAKTA...
;-)

Tackar på förhand!
/ Matti
 
Jopp jag fick tips om sitegound.com
Domännamnen har jag redan och sidan ligger idag, frontpagebyggd, på en server i Jokkmokk. Men den stödjer tydligen inte wordpres...
Tänk så mkt grekiska allt detta är för en normal friluftsnörd!?
;-)
 
Jopp jag fick tips om sitegound.com
Domännamnen har jag redan och sidan ligger idag, frontpagebyggd, på en server i Jokkmokk. Men den stödjer tydligen inte wordpres...
Tänk så mkt grekiska allt detta är för en normal friluftsnörd!?
;-)

Du menar inte siteground.com ? (med 'r')
Har kikat på joomla. Jag är rimligt datavan och det tog mig kanske 8-10 timmar att förstå hur det funkar & installera det hela på en server och göra en testsida. (apache/php etc förinstallerat). Installationen ser onekligen enkel ut på den sida du hänvisar till, men man ska nog vara beredd på att ändå lära sig terminologin för att göra själva hemsidan och förstå hur dynamiska hemsidor fungerar. Fördelen med joomla (vet inte hur det är med andra cms-verktyg) är att man kan få installerat en exempelsida med databas, artiklar, menyer etc så man kan studera hur det är uppbyggt. Rasande enkelt att byta till gratis mallar. Lite mer pill för att göra eget design (byta till egen logga, egen bakgrundsbild etc).
 
Jag fuskar...

Jo, siteground med R...
;-)
Jag har tagit hjälp av en kille här i byn. Han bygger en grund åt oss och fixar ut den på SG. Sedan loggar vi bara in och jobba vidare. Vi kör nu i wordpress.
Den killen heter Andreas Viklund och har fria templates som man kan ladda ned och lägga ut enkelt...tror jag...
www.andreasviklund.com

Men jag försöker ändå att förstå och greppa alla puzzelbitarna själv.

Vad e joomla???
 
one.com

Instämmer med de övriga. one.com fungerar alldeles utmärkt för den som är nybörjare eller har lärt sig en del om HTML. Jag har för närvarande 3 domäner hos dem. Tycker att de är riktigt prisvärda och jag skulle aldrig fundera på valet mellan "kostnadsfri hemsida med reklam" eller "Hemsida utan reklam som kostar".

Frontpage är ett enkelt program att börja göra hemsidor i. Jag gjorde min första hemsida där utan några förkunskaper alls!

Lycka till!
 
Jag driver idag två hemsidor med egna domännamn. Har konstruerat mina tidigare sidor i Frontpage och laddat ut dem till en server. Det är knöligt och kräver en massa jobb för att förstå. Fast så det väl med allt som handlar om datorer...

Nu försöker vi jobba med ett system som heter WordPress. Det ska tydligen vara lätt och väldigt bra för tex. Google.

Men kan ingen datakunnig här förklara HUR tar man kontroll på sina egna domännamn? Hur fungerar allt riktigt BASIC... Allt från att man skaffar en adress till att man har pekat adresen till sin sida... Steg för steg SAAAAKTA...
;-)

Tackar på förhand!
/ Matti

1. registrera domännamn av lämplig ISP http://www.crystone.se är billigast på att parkera .se domäner.. osäker på om andra leverantörer är billigare på andra toppdomäner
2. beställ webhotell.. förslagsvis på www.manufrog.com eftersom de är billiga och bra
3. logga in på iis.se med kontopaketsuppfiter du fick vid domänregistrering. Peka om domänen till ditt inhandlade webhotell enligt instruktioner från webhotell... (ta bort crystone.se dns servrar och lägg till manufrog om det är de du valt)

Det här är om du ska liksom köpa eget webhotell och sätta upp din egen hemsida.
Om du tänker gå för någon av de andra gratisbloggplatserna eller liknande och bara vill ha en ompekning så finns det säkert andra leverantörer som kan klara det.
 
Instämmer med de övriga. one.com fungerar alldeles utmärkt för den som är nybörjare eller har lärt sig en del om HTML. Jag har för närvarande 3 domäner hos dem. Tycker att de är riktigt prisvärda och jag skulle aldrig fundera på valet mellan "kostnadsfri hemsida med reklam" eller "Hemsida utan reklam som kostar".

Frontpage är ett enkelt program att börja göra hemsidor i. Jag gjorde min första hemsida där utan några förkunskaper alls!

Lycka till!

Problemen med one kommer först när du vill göra vissa saker som t.ex. ha ett script som ändrar storlek på bilder, one's servrar kan inte hantera bilder som är större än ca 1mb.. alltså kan du inte ladda upp bilder från en vanlig modern digitalkamera till ett php script för att de har mkt strama minnesbegränsningar på servern. Annat exempel om du t.ex. vill antingen hämta info från en annan servers databas till din one.com hemsida... så går inte det. Inte heller kan du dela ut innehåll från din databas till en annan hemsida eftersom deras "säkerhet" gör att inga sådana uppkopplingar får förekomma.

Om du vill använda ftp-lager via php script så går inte det heller för att det är avstängt på servrarna

etc etc... one.com fungerar bara till de allra enklaste hemsidorna.. och vill du någon gång bygga ut så är supporten omedgörlig, de fixar inget utöver deras rutiner.

ett tips är att läsa deras affärsvillkor, väldigt svåra att hitta.. men där skriver de mer eller mindre att kunden inte har någon som helst rätt att ställa några krav, och det står de för har jag fått erfara.....