• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur skaffa hemsida?

One.com är väldigt billigt och fungerar bra: http://www.one.com/sv/

För 12 kronor/mån får du 3 Gb och kan på några minuter slänga upp en blog eller publicera bilder på en egen domän. I funktionerna finns även en "Webcreator" för att enkelt lägga upp en egen sida men den har jag inte testat.

Här ett exempel på en blogg jag la upp på några minuter: http://snaps.jazzfoto.se/#home
 
Vilket är bästa/enklaste sättet att skaffa sig en hemsida om man är ett data-pucko som jag?

HåkanF
Valet beror ju främst på vad du vill göra, hur mycket utrymme du behöver, hur mycket tid du vill lägga på administration, mm.

Ett hotell jag själv sneglat på en tid är http://www.manufrog.com

Antalet tillgängliga komponenter att använda är stort: bloggar, cms, forum, e-handel, bildgallerier, wiki, php, mm.
 
Ett mycket enkel variant är annars att registrera ett Google-konto och göra en hemsida med deras mallar (Google sites). Adressen blir tämligen hopplös, men det är ju mycket enkelt att snabbt få ut en sida.
 
one.com funkar bra, har två websidor hos dom.
Men det är ju mer än bara en websida, det är ett helt "webhotell" med egen domän (t.ex majjen.se) är du bara ute efter att göra en websida finns det många som erbjuder gratis utrymme (mot reklam). Det är ytterligare en sak, jag betalar gärna några hundringar för att slippa en massa reklam.

Men vänta nu... får du inte webutrymme av din internetleverantör (typ Glocalnet, Telia, Tele2)?

/Ulf
 
Jag har ett antal olika hemsidor registrerade, de flesta gratis.
Personligen tycker jag Passagens sidor är urfula, men smaken är som baken....

Kan rekommendera www.weebly.com. En sida där du bygger i moduler, inte en massa reklam och sånt tjafs.
 
Blogger (också en Google-produkt) är rätt smutt, särskilt om innehållet har någon likhet med en dagbok eller annat kronologiskt flöde av artiklar. www.fjaderlatt.se har Blogger i grunden, men där styr ju jag formen med eget pill. Det finns dock många färdiga formmallar att välja mellan för den som inte själv pillar med CSS.
 
one

Jag jobbar med webutveckling och driver flera internetsajter

1. jag vill starkt avrekommendera från one.com jag har haft flera siter där, det fugerar om man inte har så avancerad programvara, men vill du någon gång vidareutveckla så finns det otaliga begränsningar på deras servrar som de vägrar rucka på. De har också världens sämsta support och hjälper inte till med någonting, deras servrar har minnesbegränsningar så det är mycket problematiskt att jobba med t.ex. bilder och php, och de har massa säkerhetslås så det är omöjligt att kommunicera med andra databaser och siter från ett one.com konto.

2. manufrog.com är billigare och har ett jätteduktigt supportteam, de hjälper till alla tidpunker och de fixar det mesta efter behov för kunden. Där blir man inte missnöjd, kostar dessutom bara en hundring om året.

men om du ska använda någon av dem förutsätter det att du sätter upp hemsida själv, och det är lite pyssel att lära sig även om man använder cms. Alternatvit kan du betala någon för att konfigurera ett cms åt dig som du själv kan administrera sen. Det finns olika åsikter, jag har lång erfaren het av joomla, wordpress och drupal. En kvalificerad bedömning är attt Drupal är det bästa "allaround" open source cms idag.

Alternativt kan du använda sådana gratis bloggställen och liknande, där behöver man inte förkunskaper för att komma igång med blogg, eller vad du nu vill göra.

Bestäm syfte med hemsida först, och tänkt framåt hur den eventuellt kommer utvecklas eller ändras i framtiden... sen kan du leta upp bästa alternativet. T.ex. om det är viktigt att bli hittad i sökmotor bör man välja programvara därefter.