Hur rullar jag ihop tarp-linorna?

Fiskare och snörknytare brukar ha linan upplindad på en nåtsticka, rörpinne med Vn i ändarna. FM gillar det med och de förekommer här och där. Sen jag får bestämma själv gör jag som silenhag, knökar ner, men till skillnad mot FM tillverkar jag rymliga nog påsar. Vit persiennlina är utmärkt i skogen. Köp en eller flera bobiner, de kommer att ha en strykande åtgång i din DIY verkstad.
go tur

Knyt en bit gummirep i linans fäste och sätt ett snörlås på gummirepet, se bild.

Jättebra förslag! Det här skall fixas omg både på tarp och tält. Nu finns det flera som säljer både gummirep och snörlås, men eftersom du redan har gjort det här får du gärna tipsa på lämpliga nätbutiker.

Tack!

Jag tycker inte om att krånglar till det med extra gummiband eller så. Brukar linda linan runt tre fingra men de sista ca 25cm ta jag av allting från fingrarna och snöra resten i 90° mot innan så det låser. Det bli då fina små "knöl" som aldrig korva ihop sig eller få ngr konstiga knytar, det går snabbt att rulla upp, de går att rulla ut väldigt snabbt då "knölen" få en egenvikt och det är bara hålla en ände och låter resten falla ned medan man redan knyter fast den ändan man håller i.

Jättebra förslag! Det här skall fixas omg både på tarp och tält. Nu finns det flera som säljer både gummirep och snörlås, men eftersom du redan har gjort det här får du gärna tipsa på lämpliga nätbutiker.

Tack!

Gummirepet (3 mm) eller gummikord som det också kallas är köpt i någon båtsportaffär men det var tio år sedan så jag minns inte vilken, googla så finner du dem. Jag har även sett gummirep hos Bauhaus. Snörlåset är samma som Hilleberg har till sina tält. Det är köpt direkt från fixfabriken i Göteborg men jag är osäker på om den försäljningen finns kvar. Sybehörsaffärer som Furulunds i Borås eller Knappkarlsson i Göteborg brukar ha sådant. Kolla också Shelby.fi, de har antagligen både gummirep och snörlås.

Lycka till, Klas

Här är en illustration på två olika sätt att hantera tarplinorna.

http://theultimatehang.com/2012/11/wrapping-tarp-guyline-to-eliminate-tangles/

Dessutom är siten riktigt bra!

Den visar låsningen av änden hyfsat bra.

Så här gör jag med min tarp.

I min påse för tarpen ligger ridgelinen överst, den sätts upp först.
Sedan tarpen.
I botten av påsen ligger en mindre påse med hörn linorna 4st 5meters svarta + 4st 4meters vita som reserv och backupp.

Vid nermontering av tarpen, tas hörn linorna först som lindas upp och läggs i lilla påsen som läggs i stora påsen.
Sedan låssas ena änden på ridgelinen, tarpen tas ner och viks ihop och ner i påsen.
Sedan nystas ridgelinen upp mellan tumme och armbåge låses och stoppas överst i påsen.
Nu ligger det i rätt ordning för upp montering.

Om du fäster en liten knapp eller knopp eller ögla i tältet behövs inget snörlås. Ta ett vanligt gummiband, lägg det runt knappen, sedan runt snörbunten, också runt knappen igen.

Det blir billigare och MYCKET enklare att byta ut. För så'n där elastisk lina tappar spänsten efter ett tag, enligt min erfarenhet. Ta med en bunt extra gummiband när du ska ut. De är bra till mycket.

Jag har aldrig känt behov av gummirep eller gummiband till mina snörbuntar eftersom låsknuten alltid har funkat.

Det blir billigare och MYCKET enklare att byta ut. För så'n där elastisk lina tappar spänsten efter ett tag, enligt min erfarenhet. Ta med en bunt extra gummiband när du ska ut. De är bra till mycket.

Det är bra med olika metoder, då kan TS välja lösning efter sin smak.

Efter tio år och 300 tältnätter funkar gummirepen på mitt tält fortfarande utmärkt. Min erfarenhet är att gummirep håller 8 till 15 år beroende på vad de utsätts för (tex saltvatten). Min erfarenhet är också att vanliga gummiband inte kommer i närheten av den hållbarheten.

Vänligen, Klas

Senast ändrad:
Nä, gummiband pajar, men de är ju nästan gratis å andra sidan.

Fast...mina gummisnören återfinns mest i dragskor på kläder och sådär. Då brukar både lås och band fallera efter ett tag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bionicon Ullfleece material? Var hittar jag det? Gör det själv 15
jenny_sjoberg Tråd? Jag syr vind/väderskydd Gör det själv 12
Mive Vart köper jag bra filar? (knivmakeri) Gör det själv 9
lars.martinsson.169 Vart köper jag spännen? Gör det själv 5
fluff Hur tätar jag delar av skor? Gör det själv 6
Kniv-Hasse Var kan jag köpa segelduk el. kanvas? Gör det själv 5
mheland Nu vet jag var Hilleberg köper stormlinor & lås Gör det själv 3
JEzus Vad ska jag sy med? Gör det själv 5
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Brune Var hittar jag plastkrokar ? Gör det själv 6
Maua Den eviga frågan: var hitta jag material? Gör det själv 9
jmlove Var får jag tag på Velcro kardborreband... Gör det själv 6
kilen Var hittar jag ripstoptyg av bomull? Gör det själv 1
robert72 Var hittar jag aluminiumtejp? Gör det själv 4
Mic Var finner jag hålband??? Gör det själv 3
kal jag ska göra en jacka Gör det själv 8
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Nyman Jag söker de där pittoreska arméöverskotten som bara du känner till! Gör det själv 26
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
BadCash Söker elastiskt "rör" för att samla ihop remmar Gör det själv 9
hannulan Sy överdragsvantar ihop Gör det själv 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg