Hur packar du vattentätt?

Okej, först: vi har mycket prylar med oss, vi vill ha det så.

När vi cyklar iväg utan barn har jag två stora vaude Aqua bak och två frontrollers fram. Partnern har två väskor bak.

Ovanpå väskorna har vi tält, sovsäck och liggunderlag. Eftersom vi är bekväma av oss har vi aldrig behövt cykla i regn.

I sommar blir det cykelsemestrande med barnen, de är stora nog att få ha egna väskor med sina personliga tillhörigheter såsom sovutrustning och kläder. Jag tänker mig en frontroller per barn, men att fästa bak plus sovgrejerna.

Men om det nu skulle bli regn, hur kan man skydda dessa skrymmande detaljer bäst? En plastpåse låter bräcklig så jag har tittat på olika vattentäta kompressionssäckar, till exempel från sea to summit. Fast det drar ju iväg rätt ordentligt i pris.

Finns det göra bra tips från er som har miljoner mer erfarenhet än oss?

Jag har alltid varit en vän av svarta sopsäckar när det gäller vattentäthet. Se dock till att köpa sopsäckar av bra kvalitet.
Litar man inte på ett lager sopsäck? Ta två!

Sea to Summits grövsta påsar har jag även goda erfarenheter av. Rejält tyg som känns robust för oss som inte gillar när det känns för klent och dessutom med praktiska fästöglor på utsidan.
Men dom kostar ju en del...

Jag är ingen avancerad cykelsemestrare, men jag skulle nog köra en sopsäck i en sportbag och grejerna däri.

Jag paddlar ju mest...

Grejorna ska kunna hanteras i regnväder också.
Min lösning är att vakumförpacka allt som man säkert vill ha torrt tills det ska användas. På Elgiganten köpte jag en vakumförpackare (används alltså före turen) för ca 8-900 kr. En OBH-Nordica. Man kan ha den till annat också, typ snabb marinera kött till grillen.

Fördelen på färd är att jag rota igenom packningen efter rätt grejor/kläder utan att något blir blött om det regnar. Man ser också direkt om en förpackning är otät. Fungerar mycket bra. Saker man inte använt är klart att ta med till nästa färd.

mvh thomas

Vakuumförpackning i all ära, men är man ute en längre tid så ska ju grejerna packas både upp och ner flera gånger och man släpar väl inte med sig vakkumförpackaren ut?

Det är ju inte allt som behöver kunna hanteras i regn, i de flesta fall så har man ju väskorna inne i tältet när man öppnar dem och rotar fram t.ex. nya underkläder och sovsäckar.

Man kan ju dessutom använda mindre plastpåsar inuti sopsäckarna.

Vakuumförpackning i all ära, men är man ute en längre tid så ska ju grejerna packas både upp och ner flera gånger och man släpar väl inte med sig vakkumförpackaren ut?

Det är ju inte allt som behöver kunna hanteras i regn, i de flesta fall så har man ju väskorna inne i tältet när man öppnar dem och rotar fram t.ex. nya underkläder och sovsäckar.

Man kan ju dessutom använda mindre plastpåsar inuti sopsäckarna.

Nej man släpar inte med vakuumpackaren med ut.
Jag föreställer mig att man inte vill ha in ett par skitiga/dammiga cykelväskor i tältet.
Jag gissar att man inte ens vill demontera dessa från cykeln (men jag kan ju ha fel).

Vissa saker vill man veta säkert att de är torrt förpackade tills de ska användas, typ reservtoarullen, tändstickor (har alltid 5-6 askar på lite olika ställen).

Annars packar jag bara upp tex en T-tröja en gång. När den är använd bortom anständighetens horisont åker den ner i skit-tvätt-säcken. Tills dess är den garanterat torrt förpackad.

Man får väl ta mitt råd att använda en vakuumpackare med lite sunt förnuft. Antingen löser det vissa problem eller inte. På kajakturer funkar det bra. För mig.

mvh thomas

Jag är för tillfället i saarbrucken, Tyskland. Ska imorgon vidare till frankrike. Har tillsammans med reskamrat cyklat från Stockholm hit utan att ha något utanför väskorna. Då har jag vaude Aqua back och front, hon kör ortlieb. Jag klippte till mitt liggubderlag så att det passade och såg till att bara ta så mycket jag behövde. Allt extra går ju också på vikt, är ni ett flertal personer så bör ni kunna packa ned allt i väskorna. Har också en styrväska, men hon har inte det

Annars går väl sopsäck, jag tror tältpåsen är vattentät, Jag skulle som ovan nämnt lägga ner i två sopsäckar, även om den ena läcker i hårt regn gör nog inte den andra det. För övrigt så tror jag det är otroligt lätt att packa fler saker än man kommer använda. Kläder tar tex mkt volym. Man behöver egentligen inte så mkt kläder med sig, allt blir skitigt i slutändan ändå, tar ni camping så kan ni tvätta.

Jag rekommenderar att packa lätt eller ta sopsäck, inte vakumförpacka ( vilket låter onödigt dyrt och komplicerat)

Jag föreställer mig att man inte vill ha in ett par skitiga/dammiga cykelväskor i tältet.
Jag gissar att man inte ens vill demontera dessa från cykeln (men jag kan ju ha fel).

Lite jobbigt att krypa ut ur tältet och gå bort till cykeln när man ska ta fram rena underkläder på morgonen och det regnar? Eller behöva gå flera gånger mellan cykel och tält för att få in alla grejerna till middag och frukost. :)

Att bara använda sakerna en gång går bort för mig, kläder tvättas och används flera gånger. Varför släpa omkring på en massa smutstvätt liksom?

Lite jobbigt att krypa ut ur tältet och gå bort till cykeln när man ska ta fram rena underkläder på morgonen och det regnar? Eller behöva gå flera gånger mellan cykel och tält för att få in alla grejerna till middag och frukost. :)

Att bara använda sakerna en gång går bort för mig, kläder tvättas och används flera gånger. Varför släpa omkring på en massa smutstvätt liksom?

Vi tänker likadant. Jag gillade vakumförpackningsidén lite ändå. Om jag inte skulle proviantera längs vägen låter det som en god idé att packa varje dags mat i en vakuumpåse.

Jag skall kolla in drybags, de har 2 för 3 erbjudande på Addnature idag.

Hej,
Har aldrig cykelsemestrat men ibland funderat på det.
Jag undrar varför inte fler använder en cykelvagn?
Den borde väl vara superlätt att hålla regntät?

Fram tills nu har jag använt mig av konsumkassar/motsv. Brukar ha lite olika typer/färger för att hålla isär innehållet. Har aldrig haft några problem med läckage. Man kan ha dubbla påsar om man är orolig :)

Men nu har jag på Outnorth's utförsäljning (Stockholmsbutiken) köpt sånadäringa smidiga packpåsar med knäppning från Exped. Men det vara bara för att det var 20% off, annars hade jag hållit mig till good old konsumkasse! :)

Det är nog jag som inte vet hur långvarig en cykelsemester är. På en 10-dagars kajaktur behöver jag inte tvätta något.

Är det långt mellan cykel och tält?

Mellan min kajak och mitt tält brukar det inte vara långt. Men mitt tält är pyttelitet så behöver jag grejor så hämtar jag dom i kajaken.

Vakuumpackning var bara ett tips som fungerar bra ibland och för vissa.

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
sumpa Packa vattentätt? Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg