Hur packa sovsäck på effektivast sätt?

Hej,
Jag anser mig vara bra på att packa effektivt men där jag går bet är sovsäcken. Jag har två ryggsäckar att välja emellan, en äldre Lundhags Spirit V8 >50 och en nyinköpt Osprey Aura 65. Båda ryggsäckarna har ett sovsäcksfack eller så tar man bort avdelaren och får en stor säck.
Nu till mitt bekymmer. Jag komprimerar sovsäcken i komprimeringspåsen och det blir en hård cylinder. I Lundhags är öppningen så stor att sovsäcken går att stoppa in genom blixtlåsöppningen men jag får problem i Osprey-säcken då öppningen är mindre. Dessutom finns det massor (nåja) med plats kvar på sidorna i sovsäcksfacket som förblir outnyttjat för man får varken in eller ut några saker. Hur gör ni andra när ni packar sovsäcken? Har jag kanske tänkt galet med Osprey-säcken som har mer packutrymme mot midjebältet än Lundhags-säcken men en mindre öppning? Finns det kanske en annan form på en ev komprimeringspåse, gärna vattenavvisande/vattentät, som fungerar bättre än de cylindriska dito för att packa i ryggsäcken? Eller har någon av er rutinerade något bättre förslag på packordning?
Jag köpte Osprey-säcken då jag kände att Lundhagsen vart för liten när jag var ute med barnen och behöver bära en del av deras packning. Var jag kanske för snål i volymen när jag valde Osprey? Packningen består i stora drag av Hennesy Hammockar, en syntetsäck med en packvolym på 8-9 liter, kläder, kök och mat. Än så länge är vi inte ute mer än över helgen.
 
Avdelare och olika fack är ett påfund. Låter bra, men stjäl användbart utrymme och fyller ingen riktig funktion.

Ta ut avdelaren så att du kommer åt att nyttja utrymmet bättre.
Många gånger är det bättre att komprimera litet, än att komprimera mycket. Hårda paket är svåra att packa effektivt, medans mjuka paket är medgörliga. Isoleringen i sovsäcken tar dessutom mindre stryk. En drybag med rullstängning är bra till detta.

Allt som tål vatten kan packas i meshfickan utanpå ryggsäcken. Tarpar, regnkläder, o.s.v.

8-9 liter är en väldigt skrymmande sovsäck....
 
Avdelare och olika fack är ett påfund. Låter bra, men stjäl användbart utrymme och fyller ingen riktig funktion.

Ta ut avdelaren så att du kommer åt att nyttja utrymmet bättre.
Många gånger är det bättre att komprimera litet, än att komprimera mycket. Hårda paket är svåra att packa effektivt, medans mjuka paket är medgörliga. Isoleringen i sovsäcken tar dessutom mindre stryk. En drybag med rullstängning är bra till detta.

Allt som tål vatten kan packas i meshfickan utanpå ryggsäcken. Tarpar, regnkläder, o.s.v.

8-9 liter är en väldigt skrymmande sovsäck....
Tack för input. Du sätter fingret på att komprimeringen blir för kompakt och omedgörlig.
 
Vad tråkigt att blixtlåset är så mycket mindre än själva facket. Såhär på rak arm tänker jag att det finns några alternativ som kanske skulle funka. En motsvarande dunsovsäck tar betydligt mindre plats jämfört med syntet, men det är kanske inte aktuellt att byta ut en sovsäck som annars funkar.

Det första jag skulle prova är att antingen ta bort avdelaren så det går att packa in saker brevid sovsäcken uppifrån. Alternativt att du packar annat i sovsäcksfacket, kanske hammock eller kläder, och stoppar in säcken i stora facket där den får bättre plats?

Jag brukar själv packa min sovsäck i en drybag, upplever att det blir lättare att forma den som jag vill samt att jag kan lägga alla mina sovgrejer på samma ställe (liner, sovkläder, kudde osv) men min är av dun.

Sen är det kanske möjligt att ha barnen att bära på nåt sånt som är lätt men skrymmande, beroende på deras ålder, om du upplever att det blir trångt i din ryggsäck.
 
Vad tråkigt att blixtlåset är så mycket mindre än själva facket. Såhär på rak arm tänker jag att det finns några alternativ som kanske skulle funka. En motsvarande dunsovsäck tar betydligt mindre plats jämfört med syntet, men det är kanske inte aktuellt att byta ut en sovsäck som annars funkar.

Det första jag skulle prova är att antingen ta bort avdelaren så det går att packa in saker brevid sovsäcken uppifrån. Alternativt att du packar annat i sovsäcksfacket, kanske hammock eller kläder, och stoppar in säcken i stora facket där den får bättre plats?

Jag brukar själv packa min sovsäck i en drybag, upplever att det blir lättare att forma den som jag vill samt att jag kan lägga alla mina sovgrejer på samma ställe (liner, sovkläder, kudde osv) men min är av dun.

Sen är det kanske möjligt att ha barnen att bära på nåt sånt som är lätt men skrymmande, beroende på deras ålder, om du upplever att det blir trångt i din ryggsäck.
Pö om pö byter jag ut min utrustning till bättre, mindre och effektivare saker men det tar sin lilla tid. Utifrån de två svar som inkommit hittills så ska jag testa att packa utan avdelaren och ffa packa i annat än komprimeringspåsen, det kanske är det som är lösningen. För med mjuk packning går det att pilla in den i skrymslen som inte "cylindern" når.
 
Alternativt låter du avdelaren vara kvar och packar soväscken lös via bottenöppningen. Då blir facket i sig en "komprimeringspåse". Kommer vara avsevärt svårare att packa vattentätt, men du kan ju testa =)
 
Ett satt ar som Tomas ar inne pa att inte komprimera den alls utan bara stoppa ner den som den ar. Antingen bara rakt ner och lata ovrig utrustning komprimera den, eller att stoppa i den i de utrymmen som skapas mellan annan ipackad utrustning.

Om du vill ha det vattentatt sa anvand en ryggsacksliner.

Lycka till!
 
Har en Osprey Atmos 65 och för mig brukar det bli lagom att stoppa in sovsäck (använder liggunderlagets schnozzelbag som drybag), liggunderlag och tält (utan stänger och markpinnar) i ryggsäckens bottenfack. Har jag sedan tomt utrymme kvar brukar jag fylla på med sådant jag troligen inte behöver ta fram under dagen (om det är varmt och torrt kan t.ex. mössa och vantar åka in där). Då brukar det bli lagom välfyllt, om man har tur så kan man ställa säcken på marken utan att den välter...😁
Naturligtvis beror det ju på vad man har för prylar. Jag har en rätt liten dunsäck och jag får in (det lilla) tältet om jag är på ensamtur, går vi flera och jag får tältet på min lott blir det ett annat upplägg. Min poäng är att jag försöker fylla bottenfacket så effektivt som möjligt. Låter ju lite jobbigt om sovsäcken är så väldigt hårt komprimerad att den inte går att knô in igenom blixtlåsöppningen, borde ju gå att "saxa" in den och sedan kila in lite andra småsaker runt den.
Nu har jag inte sett en Osprey Aura på nära håll men min tycker min Atmos "gapar" ganska stort när man öppnar bottenfacket. Känns ju som en miss från Ospreys sida om de krympt den...

Go' tur
 
Senast ändrad:
Tänk på att om man maxar ett fack med blixtlås som enda stängning så är risken att blixtlåsen ger upp och du står där med en öppen ficka. Jag väljer aktivt bort ryggsäckar som packade stängs med blixtlåsar som blir belastade med packningens tyngd. Det må hålal ett tag och även med kvalitetsdragkedjor som YKK så känns det som en tidsfråga innan de ger upp.
Jag röstar på stängning med snören och remmar istället.

/Patrik
 
Avdelare är ett otyg anser jag.
Jag brukar packa sovsäck halvhårt i en vattentät packsäck och sen låta den komprimeras i botten av ryggsäcken. Om man låter påsen vara lite "öppen", eller hur jag ska säga, kan luft fortsätta att pressas ut när jag trycker ned den.
//Per
 
Avdelare är ett otyg anser jag.
Jag brukar packa sovsäck halvhårt i en vattentät packsäck och sen låta den komprimeras i botten av ryggsäcken. Om man låter påsen vara lite "öppen", eller hur jag ska säga, kan luft fortsätta att pressas ut när jag trycker ned den.
//Per
Finns även torrsäckar med vridventil (som på thermarest självuppblåasnde liggunderlag) i botten - har köpt orangea dito på stadium för länge sedan.

/Patrik
 
Även jag har sagt vissa fula ord om "sovsäcksfack" som är opraktiska.
För min del har det funkat bra att ha en packpåse med rullstängning som pressas ur och formas av baken innan stängning.
Har haft lycka med att få till bra form på paketet för att passa in i nederdelen av säcken för att sedan fylla småluckor med diverse övrigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
behedwin Packa i avlånga påsar, rör? Utrustning allmänt 15
rJohansson Packa tält smart? Utrustning allmänt 10
guhj Packa böcker och gymkläder i ryggsäck? Utrustning allmänt 11
Damberg Packa i vakumpåsar? Utrustning allmänt 7
pajaflow Packa för flera olika saker Utrustning allmänt 1
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
Jossefin Hur packa armétält i lådda? Utrustning allmänt 13
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
qoyote Vår/Höst -sovsäck Utrustning allmänt 11
Roxy Mendelsson True north sovsäck arctic 1200 -5 Utrustning allmänt 5
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
fotografiskt Ta bort lukt i sovsäck Utrustning allmänt 16
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
Tobias.Åsman Sovsäck för vinterväder Utrustning allmänt 13
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
tbasco Rusta-ryggsäck och sovsäck? Utrustning allmänt 34
metrotiger Kök och sovsäck i staterna Utrustning allmänt 5
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
honkamaa Sovsäck Utrustning allmänt 3
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 6
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar