Hur ofta justeras skäddan under färd....

kajakmicke; sa:
....Finns det några kajaker med fotsjusterad skädda? Någon som har erfarenhet av såna?
/micke

Jag använder väldigt sällan min skädda, delvis på grund av det irriterande ljudet. På min Point 65 låter det klounk vid varje paddeltag. Vattenströmmen trycker skäddan åt sidan mot skäddboxen, vid nästa paddeltag trycks den åt andra sidan.
När jag får tag på garage närmare än 3 timmars bilresa tänker jag bygga en Isfjord och har funderat på skäddreglaget (och mycket mer...).
På min första kajak, en VKV Anita var det en rorkult monterad på fotpinnarna. I stället för fladdriga pedaler hade man ett fast fotstöd och sköt rorkulten i sidled med tårna, samma konstruktion borde kunna reglera skäddan. Pinne längst till höger är skäddan helt nere och längst till vänster är den helt uppe. Eller tvärt om ifall man föredrar det.

The North Shore

samme83; sa:
Är det ingen som funderat på att kombinera skädda med roder?
.... eftersom ett underliggande roder får mycket bättre effektivitet...

Tne North Shore har en sådan på sin dubbelkajak. I allfall den som jag hyrde i Marsstrand våren 97.

PK Neelix; sa:
Jag använder väldigt sällan min skädda, delvis på grund av det irriterande ljudet. På min Point 65 låter det klounk vid varje paddeltag. Vattenströmmen trycker skäddan åt sidan mot skäddboxen, vid nästa paddeltag trycks den åt andra sidan.

Fladdrande skäddor kan oftast styras upp med fastlimmade plastremsor av lämplig dimension.

Sätta rodret i en cylinder?

Jag har länge tänkt konstruera ett roder inne i en vertikal cylinder ca 10 cm i diameter och instucken i ett vertikalt hål i kajakskrovet. Hela cylindern skall kunna vridas när man styr och inne i cylindern ett välformat roder som kan skjutas upp och ned. Rodret är fjäderbelastat så att det trycks nedåt i default men kan dras upp med en lina. Styrning med rorkult som på Lisa eller Anita som beskrevs tidigare här i tråden. Med en sådan konstruktion kan man välja större eller mindre roderyta och djupgående och kan minimera turbulens runt rodret.

Högst upp på cylindern en rund skiva med ett spår för roderstyrlinorna.

Thure

Arneri; sa:
PK Neelix; sa:

Fladdrande skäddor kan oftast styras upp med fastlimmade plastremsor av lämplig dimension.

Kan tänka mig att det leder till reducerade strömingsförluster om detta görs i skäddalådan istället för på bladet. Lite pillrigare, men inte så väldigt svårt.

Jag har funderat på att limma dit några lister eller gummimattor. Men jag har satt det på låg prioritet eftersom kajaken går stabilt även utan skädda. Värre var det med Anitan utan roder :)
När jag köpte den vid varvet visade Ingvar att man kan ställa sig gränsle över upp och nervända kajaken och rikta rodret på plats efter grundkörning. Om det kilades fast i ett grund eller isflak och man inte kunde komma loss var det bara att vicka tills axeln gick av, den skulle gå sönder före skrovet.
Det hade jag givetvis glömt vid första grundkänningen. Jag vinglade till närmaste ö och drog loss rodret och försökte rikta det mot knät. Det gick inte så jag gav mig ut i blåsten och provade att paddla utan roder. Hjäääälp, efter mycket strul kom jag tillbaka i land och monterade det krokiga rodret. Med rodret lutande åt sidan vinglade jag sista kilometrarna hem. Efter att ha lyft upp den på kärran och gått halvvägs hem kom jag på vad Ingavar sagt.
Jag var bara 15 år då, och det var första sommaren jag paddlade. I dag skulle jag nog klara av att styra Anitan bättre utan eller med snett roder.

Min sambo hittade föresten en kajakhandlare nyss när hon sökte efter annat på nätet. Jag bad henne skicka länken till mig, men hon läste också lite själv (!!!). Hon frågade mig vad sänkfena är för något. Jag misstänker att de menar skädda, men när jag läser står det skädda på en annan. Är det samma sak? Är det något namn som säljaren eller Trapper hittat på själva eller är det allmänt använt? Jag har ivf aldrig hört det förut.

http://www.kanotcentrum.com/Priser050308.pdf

Trapper Dolphin, med skädda
Trapper Baltic, med sänkfena

Mezzner; sa:
Arneri; sa:

Kan tänka mig att det leder till reducerade strömingsförluster om detta görs i skäddalådan istället för på bladet. Lite pillrigare, men inte så väldigt svårt.

Att remsorna skall monteras i skäddaboxen är tanken, men jag kanske skrev lite otydligt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg