Koordinatsystem (1)
Jag är som du i inlägg #1 ganska ny på GPS (köpte en Etrex H i juni 2011) men kännar mig van att läsa kartor – i Sverige inte minst Fjällkartan typ BD10. Därför har jag muligvis et par nyttiga tips
På den BD10 jag har (2001 version) finns text tryckt på baksidan om koordinatsystem och bruk av GPS. Det system där som mest redovisas på denna baksida är RT90, ”Swedish grid”. Det är svarta nät och tal på kartan. Dessutom finns Sweref UTM i blått och Sweref (93) 99 i brunt. De två första är meterbaserat, är talet blivit 127 högre eller lägre har du kommit 127 m antingen nord-syd eller öst-väst. Färgsystemet på Fjällkartan har redan beskrivats bra, t ex #5.
Sweref 93, aktualiserat til Sweref 99, är grad-minutsystem som inte är så lätt att räkna med och avläsa. I #11 står ett bueminut är 1852 m, men i själva verket varierar det ca ± 10 m för att man upptäckt jorden är rund...
RT90 och UTM gör den förenkling att jorden är flad. Man har alltså brett jorden ut så den inom mindre avstånd passar med ett papperskarta.
Som redan föreslagits: Ställ in din GPS till RT90 eller UTM. I Danmark (UTM zon 32 och 33) och troligen i södra Sverige (UTM zon 33) funkar UTM bra och referens finns på pappers- & nätkarta.
Observera färgen på nät och tal på kartan och markera sedan dina Waypoints in på kartan.
Wikipedia har tips om olika koordinatsystem. Här har även länkats til Lantmäteriet (inlägg # 15 & 23).
Ett annat tips att lära sig av är att hitta lokaler på kartan man känner till och där koordinat redan har skrivats. T ex kan du hitta att STF Vakkotavare' s koordinatsätt skall vara 7500400N och 1597700E. Lätt resonerar du att det alltså är i det svarta system på BD10an, alltså i RT90.
(En kuriosität på Fjällkartan BD10 är att här uppgivas Vakkotavare att ligga på 750049N och 159773E och att det har mätts på kartbilden.
RT90 har vanligtvis SYV cifre, enl Wikipediatexten om RT90 används RT90 med 6 cifre till att ange en viss onoggranhet, här 10 m, genom att utesluta sista ciffer. - Jag tycker det är bättre att stanna vid 7 och sen avrunda, så sista ciffer bliver 0. Eftersom 1 mm på kartan motsvarar 100 m i terrängen verkar det plausibelt att avrunda)
Ett bra sätt att lära sig sammanhängen mellan de olika koordinatsystem kan vara hemsidan
http://rl.se/rt90, tasta in koordinateksempel och hitta dom direkt i Google map.