Hur nära götakanal?

hej!
Funderar på o cykla längds göta kanal till nästa vår/sommar.
så ja undrar om någon vet hur nära cykelvägarna går??
går dom aldeles intill montro? (hoppas:))

Kanse nånn har nått tipps om nånn sida man hittar mer info på....

Nära, nära

Det är de gamla dragvägarna man kan cykla på, dvs där hästar, oxar drog fartygen förr.
De går normalt 2-4 m från vattnet, åtminstone i västgötadelen, jag cyklade där för ett par år sedan.
/Peter

Det variera lite men långa sträckor går cykelvägen i kanten av kanalen. Bara att sätta dig och kolla på kartorna på tex. hitta eller eniro.

Cyklade för några år sedan längs Östgötadelen av Göta kanal, det var oftast på dragstigarna (dvs grusväg av bra kvalité) intill vattnet men med avstickare när kanalen korsar sjöar. Då fanns det ett cykel och vandrarhemspaket hos STF där det ingick cykel, karta, mat och övernattningar.

Tackar tackar.... för svaren!
har vart lite dåligt me internet kontakt för mig den dom sissta dagarna!
Ska kolla va kanalbolagen har o ge och även googla lite på d:)

Borensberg-Berg hör till mina favoritsträckor - om det inte är för mycket trafik. Cyklister kan nämligen uppträda som kompletta idioter även på denna typ av stigar.

Göta kanal-komplett.

Jag har själv funderat på att ta en tur längs kanalen framöver och hittade SCS.
Svenska Cykel Sällskapet och efter en del krumbukter så blev jag medlem och beställde en karta.
"Göta kanal-komplett"
Pris: 55 kronor vilket skall betalas i förskott via postgiro och sen kommer kartan hem i brevlådan.

Det vill säga om allt fungerar.
Fick dock en bekräftelse i mailen att beställningen var gjord.

På adressen här kommer du direkt till den sidan där jag hittade kartan.
http://svenska-cykelsallskapet.se/o...d=367&osCsid=440e06c27fc8218ec14b8729e286891b

Annars kan du söka på google: göta kanal-komplett.
Det var så jag hittade den.

Nu har den kommit...

Av kartan att döma så går den bitvis intill kanalen och på andra ställen inte..
Det finns på två ställen alternativa vägar runt sjöar, de går sen ihop igen..

Den startar inte i Göteborg som jag trodde utan i Sjötorp strax ovanför Mariestad (enligt kartan)
Via Töreboda till Karlsborg, där kan man ta färja över vättern till Motala sen vidare till Borensberg, Ljungsbro, Linköping med avslut i Söderköping.

Alternativ (för sjösjuka) till att åka färja blir ju då att i Karlsborg köra upp mot Askersund och därifrån ner till Motala.

Det framgår inte om den är skyltad...

Micke.

Av kartan att döma så går den bitvis intill kanalen och på andra ställen inte..
Det finns på två ställen alternativa vägar runt sjöar, de går sen ihop igen..

Den startar inte i Göteborg som jag trodde utan i Sjötorp strax ovanför Mariestad (enligt kartan)
Via Töreboda till Karlsborg, där kan man ta färja över vättern till Motala sen vidare till Borensberg, Ljungsbro, Linköping med avslut i Söderköping.

Alternativ (för sjösjuka) till att åka färja blir ju då att i Karlsborg köra upp mot Askersund och därifrån ner till Motala.

Det framgår inte om den är skyltad...

Micke.

Du borde kunna utnyttja cykelleden Runt Vättern på sträckan Karlsborg-Motala. Annars kan du ta och cykla till Forsvik och sedan ta Sverigeleden till Askersund och sedan leta dig ner på småvägar till Motala. Undvik riksväg 49 och riksväg 50, då de är på tok för mycket bilar och långtradare på dessa vägar.
/Niklas

Tack för tipset

om att undvika RV 49-50 och istället ta S-leden eller leden vättern runt .

Tungt trafikerade vägar är ingen höjdare..

Jag lägger alla bra tips/förslag tillsammans med aktuell karta så de finns tillgängliga när det ska planeras. :)

Micke

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg