Hur mycket vatten skall barn dricka?

Mina barn dricker oftast vatten till maten vilket är bra.

Men, finns det några riktvärden på hur mycket vatten barn bör få i sig per dag, för vuxna pratar man ofta om 2 liter eller 2 deciliter per timme vid normala kontorsaktiviteter.

Största tjejen (sex år) har börjat träna fotboll och de två stora tjejerna är nu aktiva inom knytte och mulle samt att vi har börjat röra på oss igen.

Skall jag utgå från kroppsvikten, räkna på procentuell vikt/vattenmängd?

Eller skall vi bevaka urinfärg? :)

Största tjejen har lärt sig att gult=för lite vatten vilket fascinerar henne, kanske en blivande forskare där...

Visst vatten är jättebra men vissa forskare pratar även om vattenhysteri.

Låt dem dricka när de känner för det.
Tränar de mycket så är det väl bara att lära dem att dricka regelbundet.

Följ urinfärgen och urinmängden, så länge de är OK så är det ingen fara. Så länge barn kissar och kisset inte är för mörkt så. Sen finns det tecken på mer uttalad uttorkning, som viktförlust (när den blir mätbar), insjunkna ögon (jfr de blå ringarna man får när man är bakis...) och i allvarliga fall att huden tappar sin spänst. Men så länge ska man inte vänta.

mipert; sa:
Mina barn dricker oftast vatten till maten vilket är bra.

Men, finns det några riktvärden på hur mycket vatten barn bör få i sig per dag, för vuxna pratar man ofta om 2 liter eller 2 deciliter per timme vid normala kontorsaktiviteter.

Största tjejen (sex år) har börjat träna fotboll och de två stora tjejerna är nu aktiva inom knytte och mulle samt att vi har börjat röra på oss igen.

Skall jag utgå från kroppsvikten, räkna på procentuell vikt/vattenmängd?

Eller skall vi bevaka urinfärg? :)

Största tjejen har lärt sig att gult=för lite vatten vilket fascinerar henne, kanske en blivande forskare där...
Tror du att du kan lita på de svar du får här? Är det läkare som svarar? Kanske, men troligen inte. Jag skulle vända mig till ett annat forum med den här typen av frågor om du oroar dig.

HåkanF

MAJJEN; sa:
Tror du att du kan lita på de svar du får här? Är det läkare som svarar? Kanske, men troligen inte.

Man får väl trösta sig med att mänskligheten har överlevt i årtusenden utan att kolla färgen på urinen eller beräkna förhållandet mellan kroppsvikt och vattentintag. Detsamma gäller ju f.ö. diverse andra djurarter.

haraldn; sa:
MAJJEN; sa:
Tror du att du kan lita på de svar du får här? Är det läkare som svarar? Kanske, men troligen inte.

Man får väl trösta sig med att mänskligheten har överlevt i årtusenden utan att kolla färgen på urinen eller beräkna förhållandet mellan kroppsvikt och vattentintag. Detsamma gäller ju f.ö. diverse andra djurarter.

Dagligen dör det folk för att de jälva eller någon som sköter om dem inte varit uppmärksam på vätskebrist. Så bara för att arten överlever betyder ju inte det att enskilda individer inte kan lida och dö....

haraldn; sa:
MAJJEN; sa:

Visst, törsten är ju bästa måttstocken. Men ibland måste man ju dricka mer än för att släcka törsten, när man idrottar t ex.

Och visst överlevde vi förr. De flesta åtminstone. De som strök med var inget att göra åt, inte utan systematiserad kunskap. Ville man så kunde man be en schaman läsa några verser över nästa barn, eller lägga "rätt sorts blad" på barnets vagga, etc. Är det så du vill att vi ska behandla barn idag också, när systematiserad kunskap finns?

Att kolla färgen på urinen etc hade ju uppenbarligen t o m trådstartarens barn upptäckt, vilket ställer mig tveksam till att "mänskligheten har överlevt i årtusenden utan att kolla färgen på urinen"...

Och slutligen tänkte jag försvara kunskapskällan. Ja, tecknen på uttorkning hos barn hämtade jag från en föreläsning om mag-tarminfektioner hos barn (vilka ofta leder till allvarlig uttorkning), från T9, läkarutb. I dagsläget minns jag inte vem som höll föreläsningen.

Vätskebehovet

varierar enormt beroende på aktivitet, klädsel, temperatur, luftfuktighet etc.

Barn har större kroppsyta i förhållande till vikt än vuxna och det går snabbare för barn att få allvarlig vätskeförlust.

Törst är inte någon bra mätare på vätskebehov.

Drick regelbundet är rådet.

Har observerat på min yngsta dotter (nu 9 år) att hon lättare blir förstoppad när hon inte dricker tillräckligt.

Mina kunskaper är från läkarutbildningen samt från kunskapsinhämtande vid föreläsningar som jag hållt och artikelskrivning med inriktning på friluftsledare.

Jag vill inte ge råd i form av ett visst antal deciliter per timme. Vid liknande aktivitet, svettning och klädsel hos ett barn som väger 30 kg och en vuxen som väger 90 kg bör dock barnet behöva något mindre vätska än en tredjedel då barnet sannolikt spontant avger mera energi (större kroppsyta i förhållande till energiproduktionen). Å andra sidan så brukar barn ha en högre aktivtetsnivå (springa mera etc) varför jämförelsen lika gärna kan utmynna tvärtom.

Jag tycker inte man skall utgå från att läkare har mera kunskaper än andra skrivare på sådana här forum.

Ett par artiklar jag skrivit finns på http://www.paddlingsnyaadress.com Där finns en del allmänt om vätskebalans vid fysisk aktivitet.

Anders råd är helt OK. Sämre prestationsförmåga pga liten vätskebrist behöver i och för sig inte synas med de tecken Anders tog upp. Urinens färg beror inte bara på vätskebrist utan leverfunktion tarmfunktion spelar också in.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-05-14 kl 11:31]

Vättlefjäll; sa:
haraldn; sa:
MAJJEN; sa:

Dagligen dör det folk för att de jälva eller någon som sköter om dem inte varit uppmärksam på vätskebrist. Så bara för att arten överlever betyder ju inte det att enskilda individer inte kan lida och dö....

Lite löjligt att jämföra med sjuka som är under vård. En frisk människa som har tillgång till vatten dör inte av vätskebrist.

Kul med lite engagemang.

- Jag är inte orolig för att mina döttrar skall drabbas av uttorkning.
- Sådana här forum brukar vara bra för att medlemmarna har olika bakgrund, man kan få fram olika svar som ger en mer att gå på.

Jag vill helt enkelt veta om det finns något som påverkar barnens vätskebehov annorlunda än vuxna.
Svettas de mer, är de sämre på att signalera törst och så vidare...

Att törst är en dålig signal på vätskebrist är fakta som jag är ganska övertygad om stämmer och jag vill inte att mina barn skall få huvudvärk i onödan eller fatta sämre beslut första gången de är ensamma på badstranden (typ att simma ensamma ut till ön sexhundra meter bort) på grund av vätskebrist.
Även om man inte dör av vätskebrist kan vätskebrist göra så man dör...

Förresten, på första fotbollsträningen var jag en av två föräldrar som glömt ta med vattenflaska...

Re: Vätskebehovet

thureb; sa:
Jag vill inte ge råd i form av ett visst antal deciliter per timme.
Precis, undvek att göra precis samma. De stämmer i bästa fall på populationsnivå, under speciella förutsättningar, om ens då.
Jag tycker inte man skall utgå från att läkare har mera kunskaper än andra skrivare på sådana här forum.
Precis, men vissa frågor ger samma svar oavsett om man frågar sjukvårdspersonal (t ex sjukvårdsupplysningen), eller vuxna som bara sett många uttorkade barn, t ex vid torkkatastrofer eller vid uttorkande diarrésjukdomar.

Sämre prestationsförmåga pga liten vätskebrist behöver i och för sig inte synas med de tecken Anders tog upp. Urinens färg beror inte bara på vätskebrist utan leverfunktion tarmfunktion spelar också in.
Men urinmängden är rätt bra! Vatten in - vatten ut, för att parafrasera allas vår läromästare Mr Miyagi från Karate Kid.

Sen läste jag förresten nån studie på marathonlöpare, som visade att det finns en övre gräns för hur mycket vatten mage och tarm tar upp per tidsenhet. Så om man rör sig tillräckligt mycket i varmt klimat, kan man torka ut även om man dricker "obegränsat" med vatten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg