Hur mycket vatten dricker man?

mera dricka

Jag är törstig av mej och 1,5l dricker jag nog en vanlig dag på kontoret utan större aktivitet än promenad till mötesrum och skrivaren. Skidar jag på fjället svettas jag ochv il ha mer att dricka. Visst kan man ju "dricka upp sig" på morgonen och komma fram lite törstig men om inte annat som säkerhetsmarginal vill jag ha mer att dricka än 1,5 l vid fysisk aktivitet. En dag på skridskorna hemma kräver nog 2-3 liter men skridskor är kankse lite mer svettdrivande än turåkning.

/Patrik,

Jag är törstig av mej och 1,5l dricker jag nog en vanlig dag på kontoret utan större aktivitet än promenad till mötesrum och skrivaren. Skidar jag på fjället svettas jag ochv il ha mer att dricka. Visst kan man ju "dricka upp sig" på morgonen och komma fram lite törstig men om inte annat som säkerhetsmarginal vill jag ha mer att dricka än 1,5 l vid fysisk aktivitet. En dag på skridskorna hemma kräver nog 2-3 liter men skridskor är kankse lite mer svettdrivande än turåkning.

/Patrik,

Kroppen kan bara ta åt sig 2dl vatten per 20 minuter vid hård fysisk aktivitet. Att dricka mer än 2 dl under en tidsperiod som är kortare än 20 minuter är alltså onödigt, det kommer bara gå genom kroppen med en urlakande effekt.

Går man stugtur och är lite förutseende så brukar det gå att tanka upp sig innan man har åkt sig torr. Men hellre bära på lite för mycket än lite för lite.
Uppdrucken, mätt och god vid starten med måltidspaket med sig jämte thermos och därtill 1,5 l vatten är mer än betryggande marginaler. Vi talar inte om dagar på skaren.
go tur

Kroppen kan bara ta åt sig 2dl vatten per 20 minuter vid hård fysisk aktivitet. Att dricka mer än 2 dl under en tidsperiod som är kortare än 20 minuter är alltså onödigt, det kommer bara gå genom kroppen med en urlakande effekt.

Men 6dl per timme i upptag och ha med sig 1,5 liter som föreslagits är knappt 3 timmars skidtur och det är väl snarare en halvdag än en heldag på fjället.
Jag vill som sagt ha mera. Dels för att det är gott att dricka då man svettas och dels för att kroppen behöver det.

/Patrik, törstig

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg