Jag tackar ödmjukast för alla klokheter
Jag ska försöka sammanfatta detta på något vis.
thureb : särskilt tack för din avhandling, den var väl en aning över min nivå kan man säga. Jag måste läsa den fler gånger.
1. Det verkar som det inte bara är jag som har som svårt att läsa av kroppens vätskebehov. Det är tydligen ett halvdåligt varningssystem från början.
2. Förutom omständigheter som temperatur och kroppsarbete har vi dessutom stora individuella olikheter i vätskebehov.
3. Trick finns, som att dricka på vissa klockslag, dricka så man pissar lagom mängd med viss regelbundenhet. Syfte att se till att kroppen får tillräckligt med vätska fast man inte får tydliga törstsignaler.
4. Det är inte särskilt stor risk att man dricker för mycket.
5. Se upp med alkohol och kaffe. Risk för vätskebrist ökar.
6. Effekter av vätskebrist är otrevliga och vätskebrist tar tid att reparera.
7. Vätskebehov per dygn ligger mellan 1 och 4 liter beroende på en massa variabler. Vid värmebölja kan det vara ännu större.
8. För paddling sommartid skulle en personlig tumregel kunna ligga mellan 2 och 4 liter att ha med sig per dygn, fortfarande beroende på en massa variabler.
9. Den som inte vill pruta bort en wiskey och/eller en kvällsöl måste ta höjd för det med extra vätskeintag.
Har jag glömt något viktigt? Eller har jag missförstått något?
En avslutande personlig reflektion: Den pissnödigheten som drabbar mig vid kaffedrickande har inget med mängd att göra. Det är helt omöjligt att hålla sig även om det inte kommer så mycket urin. Dricker jag mycket öl (det handlar det INTE om under kanotfärder) har jag inga problem att hålla mig ganska länge och när jag pissar kommer det mycket (och tar tid, men det är väl åldersrelaterat).