Har tänkt börja med fjällvandring
En sak jag funderar över är hur mycket ska man ha...
Fick en ryggsäck, 65 l i julas men det är i princip det enda jag har.
Hade tänkt köpa följande inför sommaren:
Byxor
Kängor
Karta
Kompass
Regnkläder - har gammalt arbetsställ
Ev. tält - har (stort 4manna)
Ev. sovsäck - har, fast klumpig
+ annan säkerhetsmojs
Först ska jag gå med en polare (ny han med) vid Härje/Jämntlandsfjällen i kanske 4-5 dagar.
Vet inte hur mycket man "måste" ha första gången men det verkar ju ändå bli en fet inköpslista.
Vad tycker ni? ska man skippa det jag har eller blir för tungt/dåligt?
Hur seriös ska man va första turen?
Jag skulle börja med det du har dvs befintligt tält, befintlig sovsäck osv.
Jämtlandstriangeln är ju trevlig på så sätt att man alltid kan ta sig in under tak
om tältet inte funkar eller sovsäcken är för kall.
Njut du av turen och fundera efteråt på om du behöver uppgradera något...
Laga mat är ju bra att kunna så komlettera med ngt kök. Många börjar med Trangia ...
Finns ju lätta och billiga gaskök också, komplettera med två byttor (en var) att laga mat/äta ur...
En sked var, en kåsa var att dricka ur. Ett ombyte kläder, en varm tröja. Tandborste. Kartor och en liten kompass kan vara bra.
Sköna skor är bra...
Konsten att packa lätt är att bara ta med det man behöver och inte överdriva extrakläderna.
Det går utmärkt att packa ett vanligt tält, en "tung" sovsäck och ett trangia men ändå inte bära mer än ca 15-16 kilo på en veckotur i tält.
Blir man sedan helt biten av vandring och vill pressa vikten så finns en uppsjö av utbytesprylar
som kan göra packningen *ännu* lättare. Vissa är extremt dyra, andra är bara finurliga och hittas på oväntade ställen.
Men grunden är att inte krångla till det och att hålla sig till en enkel basutrustning som funkar bra. Det kommer man väldigt långt med...
//Johan