hur mycket trögare med dubbdäck på citybike?

Det senaste numret av Cykling damp ned igår. Där beskrivs ett nytt dubbdäck från Schwalbe som verkar bra för oss som bor i trakter där vinterföret kan komma och gå åtskilliga gånger per säsong. Om man pumpar däcket hårt så rullar det bara på gummit. Genom att sänka trycket aktiverar man dubbarna som sitter i ytterkanten. Det var beskådat på cykelmässan i Köln, så det kanske inte finns i Sverige än, men förhoppningsvis kommer det.
 
Det senaste numret av Cykling damp ned igår. Där beskrivs ett nytt dubbdäck från Schwalbe ..Om man pumpar däcket hårt så rullar det bara på gummit. Genom att sänka trycket aktiverar man dubbarna som sitter i ytterkanten.
Har ett sånt och är rätt tveksam till lösningen. Man måste komma ihåg att det är inte bara däckstrycket utan även axeltrycket som påverkar om dubbarna ligger i ingrepp eller inte.
T.ex. så fick jag flera bakhjulssläpp för att tyngdpunkten flyttades framåt när jag stod upp och trampade. Avlastar man framhjulet för att t.ex. köra över en kant mjukt kan samma sak hända där. Om man har bra fäste fram och bromsar lite hårdare så kan även det orsaka bakhjulssläpp.
Zonen där däckstrycket är tillräckligt lågt för att "garantera" dubbingrepp och tillräckligt högt för att skydda mot genomslag känns rätt snäv och trycksänkningen gör däcket rejält tungtrampat, betydligt värre än på välpumpade däck med dubbraden i mitten. (nokia 106-or t.ex.)
 
Plats för inovation?

Har ett sånt och är rätt tveksam till lösningen. Man måste komma ihåg att det är inte bara däckstrycket utan även axeltrycket som påverkar om dubbarna ligger i ingrepp eller inte.
T.ex. så fick jag flera bakhjulssläpp för att tyngdpunkten flyttades framåt när jag stod upp och trampade. Avlastar man framhjulet för att t.ex. köra över en kant mjukt kan samma sak hända där. Om man har bra fäste fram och bromsar lite hårdare så kan även det orsaka bakhjulssläpp.
Zonen där däckstrycket är tillräckligt lågt för att "garantera" dubbingrepp och tillräckligt högt för att skydda mot genomslag känns rätt snäv och trycksänkningen gör däcket rejält tungtrampat, betydligt värre än på välpumpade däck med dubbraden i mitten. (nokia 106-or t.ex.)


Man skulle ju önska sig en funktion att peta ut dubbarna vid behov ungefär som katten skickar ut sina klor.

Vad jag skulle kunna tänka mig är ett däck med dubbellumen och två ventiler där ett litet hålrum under dubbraderna skulle kunna fyllas med luft för att peta ut dubbarna.

Under mitten på däckets slitbana skulle huvudluftutrymmet finnas men relativt högt tryck hela tiden.



Thure
 
Det senaste numret av Cykling damp ned igår. Där beskrivs ett nytt dubbdäck från Schwalbe som verkar bra för oss som bor i trakter där vinterföret kan komma och gå åtskilliga gånger per säsong. Om man pumpar däcket hårt så rullar det bara på gummit. Genom att sänka trycket aktiverar man dubbarna som sitter i ytterkanten. Det var beskådat på cykelmässan i Köln, så det kanske inte finns i Sverige än, men förhoppningsvis kommer det.

Det borde vara det däcket jag har på min cykel! Man skall använda 2,5 Kg tryck. Eftersom jag fick med en "tryckmätare" vid köp av ARC så var det bara att pumpa på (har cykelventil) 2,5 Kg är ett rätt hårt däck (dock inte i jämförelse med tävlingscyklar). Man har mera rullmotstånd men i sin tur så cyklar jag inte lika snabbt / hårt på vintern som på sommaren. Av ren självbevarelse drift lägger jag inte ner cyckel i 40 Km/h i en 90 graders sväng. Så det ökade motståndet kompenseras automatiskt med lägre fart (för mig iallafall). Att man sedan kan cykla på vintern är rätt trevligt. På skogsvägaran runt mig är det total halka emellanåt. Inte ett sandkorn på blankis. Skridskor känns mera rätt i norrslutningarna. Farten man har då är knapp styrfart..... Om någon tror jag är feg så är ni välkommna att prova, 10 meter stoppsträcka med cykel från 4 Km/h! När man sedan kliver av så kommer man ingen stans. Belastar man cyckel så glider den undan i valfri riktning. Det var då jag bestämde mig för dubbdäck.

/Janne
 
Dubbdäck vs odubbat

Hej!
Jag har en gammal touringhoj som jag började cykla till jobbet med i höstas (efter åratal utan nån cykling alls) Först hade jag slätslitna 622*32-däck. En bra dag kunde jag snitta knappt 30km/h
på ca 2.5mil sträcka. En förkylning och några veckor senare blev det kallare och jag skaffade ett par dubbdäck (biltema också 622*32). Första dan slet jag som ett djur och kom upp i svindlande 23 i snittfart. Förkylningen gjorde säkert sitt till för den kraftiga minskningen men rullmotståndet kändes ju klart sämre och hittills har det varit samma väglag dvs asfalt. Fram till jul fick jag ihop 100mil med dubbdäcken och som snabbast har jag kommit upp i 27 km/h i snittfart. Kyla med påföljande tjockare lager med kläder, nedtyngd cykel av en massa lysen, skärmar mm gör säkert även sitt till. Vet inte vad dubbdäcken väger men dom är påtagligt tunga.
Min subjektiva bedömning är nog att dubbdäcken drar ner snittfarten med runt 3 km/h vilket jag tycker är väldigt mycket. Trots det ser jag det inte som något alternativ att cykla odubbat på vintern.
Skall bli intressant att se om man flyger fram när sommardäcken kommer på igen (-;
 
Hallå!

Klart att det går tyngre med dubbade däck! Tror mkt beror på att dom är så mkt tyngre.
Det märks speciellt om man inte håller ett jämn tempo.
Cyklade racer när jag var yngre vet då hur mkt det gjorde med lätta fina hjul.

/Janne
 
Klart att det går tyngre med dubbade däck! Tror mkt beror på att dom är så mkt tyngre.

Ja, och det sägs att effekten av ökad vikt på saker i rotation blir mer påtaglig. Men jag tror också att mönstret gör sitt till för ökat rullmotstånd. Har själv ett par Hakkapelitta W240 som är rejält grovmönstrade jämfört med mina Continental Contact sommardäck. Och nog går det tungt alltid (vinterkängorna gör förstås sitt till, även dom).

Men, som så många andra säger; det finns knappast några alternativ till dubbat om man vill komma igenom vintern med livet i behåll. Något som jag dock inte räknat med är att dubbarna slits ned rätt snabbt om vädret råkar bli sådant att cyklingen mest sker på asfalt. Har väl rullat drygt 100 mil på mina W240 sedan mitten av oktober, och dubbarna i mittenraden är påtagligt rundade (och kortade).

Någon som vet om andra tillverkare (Continental, Schwalbe m.fl.) håller högre kvalitet?

/Tobbe
 
Notera att det finns olika mängd dubb, full dubb och halv dubb. Halv innebär att det dubbar på yttre delen av däcket dvs det som ligger i när du svänger medans det är bara gummi i ingrepp när du kör rakt fram.
Dessa däck är att föredra anser jag, har kört många vintrar och inte gått omkull sedan jag köpte halv dubbat.
Det går trögt nog ändå för mig..
 
Jag har cyklat

3 eller 4 år ca 300 mil per år på Nokias lite glesare dubbade W 106 47-559 och bakdäcket börjar nu bli lite slitet (som yttrat sig som flera punkor) men sedan jag skiftat mellan bak och fram så har jag fortsatt att cykla utan problem.

Men dessa däck har dubbarna en bit från mitten av slitbanan.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg