Mezzner; sa:
Att jämföra med vad man har betalt på andra jobb kan ju vara relevant, men inte nödvändigtvis.
Dels får man väl ta med i beräkningen om det är så att jobbet är ett extraknäck - som man gör för att man tycker att det är roligare än ens normala arbete.
Det mesta ovan är ju ren spekulation och subjektivitet, men helt klart är att ersättningen för obekväm arbetstid t ex skiljer sig oerhört mycket mellan olika branscher.
Bilden kan behöva breddas ytterligare. Det finns en annan sida av det där med extraknäck. Klätterkurser tar tid från det man egentligen helst skulle ägna sig åt: egen klättring. Jag menar, vad skulle Björn Borg ha tagit för att hålla tennislektioner mitt under pågående Wimbledonturnering? Typ.
Så, visst, även om det är kul att hålla kurser, roligare än de flesta andra jobb, så är det fortfarande ett jobb.
Man kan ju också roa sig med att jämföra med många andra slags kurser, där förhållandet elever:instruktör är kanske 20-25 elever per instruktör. På en klätterkurs är det aldrig mer än 4 elever på en instruktör så länge man följer Förbundets kursnorm.
Dessutom är det sällan man är ute bara normala arbetstider. Ofta har jag t.ex. kurser med övernattning och då blir det ganska mycket "övertid" även om det rent socialt kan vara väldigt trevligt också. Även mer lokala kurser har vi ofta samling kl. 8 och slutar sällan före kl. 18.
Slitage på låneutrustningen ska också betalas. Plus själva den utrustningen. Är man inte instruktör håller man sig antagligen inte med 5 hjälmar, minst lika många selar med utrustning, 3-4 rep, osv.
Oftast ingår någon form av kurslitteratur, åtminstone på grundkursnivå. Det måste man också ta med i kalkylen. Plus instruktörens reskostnader, administrativa kostnader före kursen, marknadsföringskostnader, försäkringar, utbildnings- och litteraturkostnader, osv.
Sedan har vi den svårvärderade ansvarsfrågan. Som instruktör har man ett ganska stort ansvar. Det är svårt, men bör också värderas på något sätt.
Som jag ser det är det svårt att säga om klätterkurser är dyra eller billiga. Ur ett kommersiellt perspektiv är de antagligen för billiga jämfört med många andra kurser och utbildningar. Men det finns en glädje i att introducera andra i den sport som givit en själv så himla mycket att det rätt långt väger upp den kommersiella aspekten.