Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
När reporna är så djupa att då grå igenom och vatten tränger in så blir det signifikant påverkan, troligen tvåsiffrigt i procent, annars gissar jag helt ovetenskapligt på försumbart.
Visst kan de säkert skapa lite bromsande virvlar eller så men tror inte det är något en normal paddlare märker. Min allt repigare kajak känns inte mer trögdriven med tilltagande repighet men det är ju inte vetenskap utan bara en personlig erfarenhet.
Hålle rmed om att det vore kul att veta men har svårt att se vem som skulle vilja bekosta sådana vetenskapliga experiment. Tillverkarna om de kan påvisa att repiga kajaker är långsammare kajaker, för då är det ett argument för att sälja nya. Amfibiekår i någon försvarsmakt som vill veta om man ska lägga tid på att laga små-repor för att förbättre förbandets framfart i kajak?
Vem annars, utöver rena forskare, kan tänkas ha intresse av att veta?
Tror det finns belagt att påväxt av t ex havstulpaner bromsar upp fartyg - ökad bränsleåtgång och därför ska dessa ta bort. Båtskrov i allmänhet är ju ganska strömlinjeformade och stora avikelser stör/bromsar ju. Tävlingskanotisterna i min hemmaklubb fäster ibland en innebandyboll med spännband under kajaker för att öka motståndet och träna extra under paddling.
Men vet som sagt inte om smårepor ger någon märkbar skillnad.
Någon paddlande ingenjörsstudent som vill göra examensarbete i strömningsmekanik?
Har läst någonstans, men minns givetvis inte var, att eliten (inom kanotsporten så klart!) exprimenterade med någon form av struktur eller ojämnhet på vattensidan av kajakskroven. Något som sedan förbjöds.
Detta borde väl vara googelbart?
Annars kan jag själv vittna om att havstulpaner märkbart påverkar hastigheten negativt.
Repor är väl svårare att yttra sig om.
Men minns jag helt fel när jag erinrar mig att många anser att plastkajaker är långsammare än glasfiberkajaker?
Har läst någonstans, men minns givetvis inte var, att eliten (inom kanotsporten så klart!) exprimenterade med någon form av struktur eller ojämnhet på vattensidan av kajakskroven. Något som sedan förbjöds.
Detta borde väl vara googelbart?
Annars kan jag själv vittna om att havstulpaner märkbart påverkar hastigheten negativt.
Repor är väl svårare att yttra sig om.
Men minns jag helt fel när jag erinrar mig att många anser att plastkajaker är långsammare än glasfiberkajaker?
Jag har för mig att plastkajaker sägs vara långsammare för att de är mjukare. Att en del av kraften alltså går åt till att böja kajaken, istället för att flytta den framåt. Lite tillspetsat som en gym-maskin fungerar.
Jag polerar bottnen på min VKV Lisa varenda år, med bilvax men jag vet inte om det gör så stor skillnad. Troligtvis står jag där som ett fån och polerar till ingen nytta...När det gäller glidtal i vatten....