Och sen får man inte glömma alla resorna man gör till olika klätterområden runt om i landet och runt om i världen.
För egen del har jag aldrig vågat räkna ut hur mycket pengar jag lagt ut på resor under åren. Över 15 resor till Frankrike, tre till USA, Italien, Spanien, England, Tyskland, Schweiz, Island, Norge... ... för att klättra klippa. Plus alla resor inom landets gränser. Vill man sedan lägga till alpinism och expeditioner, kabinbaneavgifter, utslitna bilar, förlovningsringar man fått slängda efter sig, you name it! För att inte tala om den - cirka - månadslön som Johan Luhr la ut på borrbultar varje år innan han lyckades få sponsoring på det området.
Det kanske inte blir så mycket att det skulle räcka till en Djursholmsvilla eller ett hus på Lidingö om man hade sparat alltihop, men mycket pengar blir det.
Poängen är nog att de 10.000:- Anders räknade ut att utrustningen går på är bara en minimikostnad. Något tak är det inte tal om. Skulle jag gissa skulle jag säga 10 tusen i startkostnad. Lägg sedan på minst 100 tusen för varje tioårsperiod du fortsätter att klättra klippa. Börjar du sedan också med expeditionsklättring kanske du ska börja räkna minst 100 tusen per år.
Men, och det är inget oviktigt men: Det är värt varenda krona! Skulle inte vara beredd att avstå de här upplevelserna och de här minnena för ett hus på Lidingö.