Hur mycket kolfiber alt. glasfiber?

Hans: Ang min gissning på 50%..tekniken jag då använt är att väta vartannat lager (tunna vävar) och med rollerns hjälp låta de undre lagren väta de nya torra skikten. Men visst, fasan består i att det kan bli för torrt.

Jag funderar på att göra en hemmagjord vaccumbagging. Har tillgång till en industridammsugare m.m. Funkade hyfsat då jag gjorde en sits i kolfiber.
Undrar om någon gjort en hemmagjord bagging och samtidigt användt en absorbtionsväv (för att suga upp onödig epoxy). Det kanske är överkurs för en amatör? Vad använder proffsen för absortionsväv? Ska kolla med FibreWorks också..

Häls Ola
[/stavning Ändrat av dexecupen (Ola Dexe), 2005-10-13 kl 14:49]
[Ändrat av dexecupen 2005-10-13 kl 14:53]

Fibreworks och grejer

Tja
Jag körde sönder min F1 nu på kajaktiv RiverRace, tog mig dock i mål men den tog in vatten. Polaren fredde på fibreworks i nacka har visat hur steg för steg hur jag ska laga den och jag har följt han till punkt och pricka. det blev verkligen svinbra!!!
Kolla med han om du är osäker, han har dock hundra grejer på gång så någon vidare utläggning kanske du inte får men han är cool så ge det ett försök.
Ps. det finns nu en svart-havskajak till salu för 25 lax, Sprillans alltså.
Ds.

fredde-0702923159

Att bli bra på laminering kräver lite tålamod, men 50% fiberhalt tycker jag går utan Vacuum, speciellt med riktade och biaxiella vävar.
Det blir stor skillnad med kolfiber är min erfarenhet, men dyrt! Man kan ju använda riktad kolfiber lokalt för att styva upp.

Räkna med mer än ett bygge innan du är nöjd. Sälj de sämre så blir din kajak gratis.
Jag skulle gissa på totalt lite över 1000g/m2 i glas, lite under för kol.

Vacuum:
För mig funkar hushållspapper riktigt bra som absorptionsmaterial. CSM glasmatta skall funka också. Men du måste köpa en perforerad film att ha mellan laminatet och det absorberande skiktet. Denna kan återanvändas och är inte dyr. Ytterst har jag använt en vanlig soppsäck för mindre jobb.
Budgetvarianter på vaccumpump är kylskåpskompressor och bilskroten.

En bra firma som säljer ALLT och till OK priser är http://www.r-g.de, där finns också mycket fina handböcker etc som PDF på deras hemsida.

Mvh Johan Linder

Om man vill bygga lättaste möjliga hemmabygge med handuppläggning och inte ställer krav på att den skall vara för tålig så räcker 2 lager 200g Kolväv bra skulle nog ta Kevlar kolfiber på de innersta. Byggde en kajak med den layupen handlaggd poyester och fick ner den till 8.2 kg den är ju inte jättestyv men klart ok. motsvarande båt med motsvarande båt byggd i glas vägde ca 10,5 kg vill man styva upp lite till i en motionskajak ta en meter vid sittbrunnen ochlägg ett lager till.

Bygger du samma båt i glas ta

1 lager 225 huggen matta och 1 lager 280 väv i däck
1 lager 225 huggen matta och 1 lager 400 biaxial i skrov så får du den lättaste möjliga glaskajaken som fungerar men jag skulle inte prova att klättra upp i den från vattnet för det tål den inte.

Och där kom det..

..idealsvaret. Tack Siven!

Tack ni andra för andra tips!

Skriver här när jag kommit någonvart med bygget

/Ola

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten Paddling allmänt 14
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
matilda1234 Mycket otrevligt bemötande hos Bolmåns Kanot & Fritid/Ågården Paddling allmänt 37
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Peaken Pagaj i kolfiber Paddling allmänt 17
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
Jakub kolfiber paddel Paddling allmänt 7
tiddelipom Kolfiber - hur ömtåligt? Paddling allmänt 19
Leo_73 Formar att armera glas/kolfiber i? Paddling allmänt 18
mielo Kolfiber eller kolfiber/kevlar? Paddling allmänt 3
Fibbe Vitudden kolfiber Paddling allmänt 0
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
Anders262 Klingavälsån alt. Björkaån Paddling allmänt 0
Nisse. Kajakplats hyres Göteborg(alt. 2:a hand) Paddling allmänt 0
Globetrotter Träna i bassäng i Blekinge alt. N-östra skåne. Paddling allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg