Kan ha varit på Nanoks hemsida jag läste att de testar sina säckar med den mängd kläder man har på sig vid sömn. Det blir tjockare ju kargare klimatet är.
Nanok anger förutom komforttemperatur enlgt EN13537 också något de kallar "Nanok Functional Temperature" Vilket de specificerar olika klädesplagg för olika temperaturområden för. Smart tycker jag!
Dessutom utesluter EN13537 sovsäckar avsedda för "extrem kyla" och militärt bruk.
Intressant läsning, men varifrån har du fått uppgiften att EN13537 är obligatorisk inom EU? Kan vara att den är obligatorisk om man vill CE-märka sin produkt, men det finns fortfarande tillverkare inom EU som inte följer EN13537 eller CE-märker sina sovsäckar. Enligt min uppfattning gör de det helt lagligt.
Själv har jag aldrig varit anhängare av EN13537 eftersom testförhållandena inte är tillräckligt noga specifierade och därmed får olika laboratorier olika resultat som inte alltid är jämförbara... så tror man blint på EN13537 markeringarna på sovsäckarna blir man vilseledd. Kritiken som även din artikel tog upp är väl befogad.
Vilka sovsäckstillverkare är det som inte följer EN13537? Det skulle vara intressant att forska vidare i det!
Uppgiften om att det är obligatoriskt att testa sina sovsäckar enligt standard har jag funnit på flera ställen. Bland annat genom konversation med Thelma AS som testar sovsäckar för en stor mängd märken. Men detta dokument från European Outdoor Group förklarar det tydligast http://www.oneplanet.com.au/publications/2-sleeping-bags/11-en13537-information-for-retailers
Det är möjligt att mindre tillverkare kan utnyttja kryphål eller helt enkelt skiter i att testa. Det kostar trots allt 600-1500 euro att testa beroende på hur stor del av standarden man vill testa för.
Vad det gäller standardens tillförlitlighet så skulle jag vilja påstå att ur ett konsumentperspektiv så är den godkänd. Men det förutsätter att man vet hur man använder en sovsäck och vet vilka förhållanden den testas under och vilka individuella faktorer det finns. Det var därför jag ville skriva denna artikel.
Sen finns det så klart brister som går att förbättra. Att man har valt att inte specificera standarden noggrannare tror jag handlar om att man inte vill att den skall bli för komplicerad så den får den spridning som en standard faktiskt kräver.