Personligt
Anledningen till att det diffar så otroligt mycket mellan olika uppfattningar måste ju bero på hur man lagar mat. Det kan skilja sig mycket åt från person till person. Efter egna erfarenheter skulle jag vilja säga en stor flaska, 450 g till sommarfjället för två pers under en vecka (det heter flaska, tuber har man kaviar eller liknande i). Det rimmar ganska bra med ovan nämnda snåla varianter. Men då bör också nämnas att jag oftast bara äter två lagade mål mat på det, vanligtvis köpt frystork, dvs jag kokar maximalt 2 l vatten per mål mat. Skall man kanske tälta på en glaciär, dvs smälta snö blir åtgången mycket större. Eller om man vill ta det lungt och äta soppor och dricka kaffe ett par gånger om dagen (inte vad jag gör direkt) så går det helt enkelt mer. Ytterligare en parameter i ekvationen är uppställningen av köket. Ett kök ute på kalfjället utan ett ordentligt vind och strålningsskydd tappar mycket effekt.
Öppen eld på fjället, crazy? Nej, antingen är det inte tillåtet pga nationalpark eller så befinner man sig på en stenig fjällsida där inget bränsle står att finna. Bättre är att planera sin tur ordentligt, och ta med det bränsle som behövs.
Hoppas att mitt ordbajsande kastar lite mer ljus på frågan i alla fall/
Micke
[Ändrat av brandmansmicke 2001-08-02 kl 08:51]