Hur mycket bensin går det åt?

Ja hur?

joru; sa:
[...]
Hur klarar du dig med bara 2 liter vätska inklusive dryck och mat per dag!!?? Vill gärna veta ;).

Själv smälter jag två liter bara för vattenflaskorna, utöver detta går det 1-2 L till thermos (beroende på årstid) och ca 1 liter varje morgon och kväll till the, kaffe, vatten och övrig matlagning.

Bensinförbrukningen kan jämställas med fotogen, är det kallt väder med torr snö går det mer (brukar räkna med ca 2-2,5 dl/dag) är det varmt med våt snö går det snabbare att smälta (ca 1,75-2 dl/dag).

Använder man Kokewilly/annat "smart" kärl går det märkbart snabbare, bränsleförbrukningen går ner med ca 30-40 % (ännu bara testat på en tur).

Mvh,

J

Om jag det visste, varför somliga behöver mer vätska och andra mindre.

En förklaring är att jag är uppväxt med att dela på en termos med pappa och dessutom inte ha sittunderlag utan sitta på vantarna - man blev inte sugen på att rasta så länge om man säger så...

En annan förklaring kan vara att jag sällan dricker något till vardags, mer än till måltiderna. Många skvalpar ju i sig både läsk, vatten och kaffe så det står härliga till. (Jag har sett varningar om att vi som folk nu dricker för mycket för att det ska vara bra för njurarna, men andra forskare tror säkert det motsatta...)

Och så som tredje förklaring så har vad jag vet vätskeintaget ökat genom åren och om jag därigenom är efter eller om saker har spårat ur överlåter jag till andra att bedöma. På 70-talet såg jag sällan av någon (mer än kanske nån flerbarnsfamilj) som hade mer än en termos och vattenflaskor kan jag inte minnas att jag såg alls.

Kokewilly/annat "smart" kärl? Är det typ tryckkokare, eller? Aldrig hört om. Berätta gärna mer.

Energifrågorna

mohsart; sa:
Men ok. Skit samma. Vi säger såhär istället:
Hur mycket bensin går det åt att
- smälta snö till en liter vatten,
- smälta snö till en liter vatten och sedan koka upp det,
- koka en liter vatten i en minut,
- höja vattentemperaturen i en liter vatten med en grad?

Det är ju faktiskt det jag vill veta; inte diskutera vätskebehov!

Eftersom jag svarade på "fel" saker så bjuder jag på följande:

Smälta 1 kg is (approximeras till snö) till 1 kg vatten: 333 kJ

Smälta 1 kg is och koka upp: 333 + 100*4,19=752 kJ

Höja 1 kg vatten 1 grad C: 4,19 kJ

Koka en liter vatten i en minut: Svårare att svara på utan att anta och räkna en del och det hinns inte med nu. Lika mycket som energiförlusten förutsatt att du inte avser att förånga din liter vatten på en minut. Då åtgår det 2260 kJ men det är ju inte av intresse.

/Tommy

Re: Ja hur?

mohsart; sa:
joru; sa:
[...]

Kokewilly/annat "smart" kärl? Är det typ tryckkokare, eller? Aldrig hört om. Berätta gärna mer.

Kokewilly är en norsk uppfinning för vinterfjäll/expeditionsbruk. Willyn är en kastrull med inbyggda vindskydd, eller kanske snarare vindskydd med inbyggd kastrull. Genom att vindskydden är isolerande (dubbla) tar man tillvara värmen från brännaren bättre och uppnår en verkningsgrad på ca 70-80 %. Enheten väger ca 9 hekto och rymmer 3 liter. Willyn tillsammans med en brännare på ca 4-500 gr väger något mindre än ett Kap Arktic m a o. Sportsnet.se tar hem den om man frågar.

Det är en ganska stor pjäs, typisk pulkprodukt och mindre lämpad att packa i en ryggsäck. Men skillnaden i verkningsgrad märks faktiskt omedelbart.

MVh,

J

Komfort och köksdata

Jag har inte data för ditt kök men min mer än 45 åriga egna erfarenhet av kök säger mig att tillverkarna kokar sommarvarmt vatten innomhus vid ca 20 grader när de anger förbrukningar. De friktioner som verkligheten bjuder, samt eget klant gör att förbrukningen blir en hel del högre.
Om komfort, att sitta på vantarna är inte illa, men att hävda att dricka lite är bra är nog, syns mig att förhäva sig en smula! Vid all vistelse i naturen gäller det att ha största möjliga komfort till minsta möjliga vikt/volym. Ditt val att hellre välja ett Trangia med bränsle som backup verkar mindre komfortabelt.
Från vilken av turdagarna beräknar du att du kan behöva ditt Trangia? Detta har ju största betydelse för dess mycket rikliga bränsevikt/dygn!
En sats reservdelar och övning i att göra jobbet med tumvantar på verkar vettigare samt en smula bensin i reserv är mitt val. Vad blir ditt?
En köksskiva att ställa köket på och en till annat ändamål höjer vinterturskomforten.
Att elda så att man kan sitta i undisarna i tältet kan ge tälet chansen att bli snö- och isfritt vilket gör packning och nästa slagning än komfortablare.
Att mäta bränsle med pipett är kanske inte mest funkis!
Turbehov vid svårt väder+ 1,5 extradagar är min norm. Vad blir din?
Vilket kök har du?

Go tur

Johan K

Re: Komfort och köksdata

Först ett tack till alla som svarat!

johankse; sa:
Jag har inte data för ditt kök men min mer än 45 åriga egna erfarenhet av kök säger mig att tillverkarna kokar sommarvarmt vatten innomhus vid ca 20 grader när de anger förbrukningar. De friktioner som verkligheten bjuder, samt eget klant gör att förbrukningen blir en hel del högre.
Om komfort, att sitta på vantarna är inte illa, men att hävda att dricka lite är bra är nog, syns mig att förhäva sig en smula! Vid all vistelse i naturen gäller det att ha största möjliga komfort till minsta möjliga vikt/volym. Ditt val att hellre välja ett Trangia med bränsle som backup verkar mindre komfortabelt.
Från vilken av turdagarna beräknar du att du kan behöva ditt Trangia? Detta har ju största betydelse för dess mycket rikliga bränsevikt/dygn!
En sats reservdelar och övning i att göra jobbet med tumvantar på verkar vettigare samt en smula bensin i reserv är mitt val. Vad blir ditt?
En köksskiva att ställa köket på och en till annat ändamål höjer vinterturskomforten.
Att elda så att man kan sitta i undisarna i tältet kan ge tälet chansen att bli snö- och isfritt vilket gör packning och nästa slagning än komfortablare.
Att mäta bränsle med pipett är kanske inte mest funkis!
Turbehov vid svårt väder+ 1,5 extradagar är min norm. Vad blir din?
Vilket kök har du?

Go tur

Johan K

Hahaha, jag tror du missförstår mig en hel del, du!

Lite oordnat, men svar:

T-spritsbrännaren och kanske en halvliter T-sprit känns billigt som extra försäkring mot problem iom att detta är första gången jag prövar bensinkök. Jag räknar med att de grejerna ska få förbli i ryggsäcken, tillsammans med extrabindingen och nödprovianten.

Jag har inte handlat ännu, men funderar på optimus nova eftersom jag gärna använder trangians vindskydd och kastruller.

Att sitta på vantarna tycker jag kan vara väldigt dåligt iom att man då startar turen med kalla fingrar; jag tycker att man ska klä på sig vid rast...

Jag menar inte att det är bra att dricka lite. Vad jag menade (jag kan ha skrivit fel/otydligt) är att många i vardagslag dricker vad en del forskare menar är för mycket.

Re: Komfort och köksdata

johankse; sa:
Turbehov vid svårt väder+ 1,5 extradagar är min norm.

Johankse's marginal är klart vettig. Att ha med sig ett extra kök + alternativbränsle är lite overkill för vanliga fjällturer kanske. Jag menar, kärvar köket ihop helt kan man väl gå nedanför trädgränsen och tända en liten brasa för matlagningen. Några Esbittabletter kanske kan vara bra som reservbränsle? Laga några måltider på balkongen med nya köket så får du rätt bra känsla för hur mycket som går åt innan första turen.

låg vätskeförbrukning = liten Ansträgning

Varför detta eviga tjat om några extra dl bränse. Själv löser jag problemet men några extra gram genom att hålla mig iform genom regelbunden träning och känner mig därför stark som en oxe, ger onekligen ett mervärde! Diskussionen ang vätskeförbrukning har totalt förbisett västskeförbrukarens kroppsstorlek, det finns stammar i ökenområden i afrika som är vana med små vätskeintag, men de är också ganska slimmade till kroppsformen! Personligen dricker jag som en häst och bär därför gärna med mig extra vätska iform av en god whisky och några liter vin, fungerar utmärkt när bränslet börjar tryta..
Åter till ämnet för att minimera vikten, antar att det är det du är ute efter så är en förnuftig matlagning det viktigaste dvs vilken effekt du använder köket på samt som redan nämnts när och var.köket används...
/Sir Nilsson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg