hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt?

okej

hehe jo jag tänkte de... om jag använder t.ex ett av nikons program låt oss säga inställningen för landskap och tar en bild tycker jag det blir fint... ska dock lära mig att använda kameran till max! .... några enkla tips/inställningar för att få bra landskapsbilder eller på en stad??...

Re: jaa..

filip_a; sa:
ja.. vidvinkel konvertern passar på sigma objektivet... jag kollade och såg att sigma objektivet går på ca 2.500 hemma i sverige och nikon d50 huset går på 4.800? enligt prisjakt.nu... då ligger ja redan uppe i 7300.. så jag gjorde väl ändå en helt OK affär? ...

Jämfört med svenska priser ja, men i USA kunde du fått det billigare.

Det är inte främst pga priset som jag tycker köpet är mindre bra utan därför att jag tycker det är ett felköp. Sigmaobjektivet med vidvinkelkonverter är en onödigt dyr och komplicerad lösning som ger sämre optisk kvalitet än det billigare och smidigare alternativet att köpa en zoomglugg som ger vidvinkel utan konverter.

Men om du är nöjd så är det ju inget problem.

Johannes

johankse; sa:
Som vanligt när man handlar utan att veta så har vår unge vän blivit lurad och skörtad....
Olympus har några gluggar som zoomar ner till 14 mm och då börjar det ju hända saker...
Men hur är fuktöverlevnaden på Olympus, någon som vet?
Canons någorlunda regnsäkra systemkamera lär gå på 16papp, är den värd det?

Fast Olympus kör med 4/3-systemet med mindre sensor så brännvidderna är inte direkt jämförbara med Nikons DX-system. 14 mm på 4/3 motsvarar 18 mm på DX motsvarar 28 mm på 35 mm film.

Johannes

tack för svaren!

Tacksam för svaren!... kan väla säga att konvertern kanske är värd 1500 spänn?... jag är iaf nöjd med mitt köp!

Någon som har tips på ett annat schysst objektiv till min kamera till bra pris?

MVH Filip

johankse; sa:
Olympus har några gluggar som zoomar ner till 14 mm och då börjar det ju hända saker...
Men hur är fuktöverlevnaden på Olympus, någon som vet?
Canons någorlunda regnsäkra systemkamera lär gå på 16papp, är den värd det?

Olympus har oringar i merparten (dock ej "standard serien") av sina systemgluggar som håller damm och fukt ute. De torkar väl in förr eller senare. Olympus gamling E-1 är det enda huset som är vädertätat.

Pentax nya K10D skall också vara vädertätat, liksom Nikon D200, men då skall man också slänga upp några extra lappar för att få vädertätatde gluggar. Ja, givetvis är Canons och Nikons yrkeskameror tätade, men då talar vi måånga kronor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg