Hur meddela sin position?

När man hamnar i en situation så att räddning via 112 behöver tillkallas undrar jag hur man bäst anger sin position.

Jag har hört att detta varit ett problem vid en del tillbud på senare år.

I något fall har t ex kartkoordinater kunnat anges, men det har inte varit till någon nytt för helikoptern, så koordinaterna (ur Stockholmsföraren om jag minns rätt) var i fel koordinatsystem.

Det är naturligtvis svårt om man befinner sig på ett ställe där man inte har god lokalkännedom, eller karta eller GPS.

Men om vi inledningsvis antar att man har karta och/eller GPS; hur gör man då för att direkt och på ett korrekt sätt ange sin position?

Möjligen ska inte frågan ställas rätt ut, för att så många svarsalternativ som möjligt ska samlas i tråden; men om vi inte får napp kanske det finns anledning att kolla med brandkår eller sjöräddningen?
 
Stockholmsföraren använder ett lite underligt sätt att ange kordinater så där kan jag förstå att det förekommer förvirring.

Enligt SVT så hade räddningstjänsten svårt att hitta till olycksplatsen på Mälaren i Lördags trots kordinater ifrån GPS. Det gör mig mycket bekymmrad att inte räddningstjänsten klarar positionering...

RT90 eller WGS 84?
ddmm,mm eller ddmmss?
Det är en bra fråga...
 
Riket nät på land

Vi inom Långfärdskridsko i Västerås hade besök av 2 personer från räddningstjänsten på färdledarträffen förra veckan och frågan om koordinater kom upp.

SOS alarm begriper både Rikets Nät (RT90) och Lat/Lon.

Personligen har jag aldrig behövt kontakta SOS alarm, men jag har min GPS inställd på Rikets Nät när jag åker skridskor och paddlar därför att alla mina Tyvek kartor http://www.utekartan.se har Rikets Nät väl utmärkt (svart text och svarta rutor) och interpolering är lätt.

Men så fort jag sätter min fot på en segelbåt och använder sjökort, ställer jag om GPSen till Lat/Lon dd mm.mmm och WGS84.

Det är möjligt att man inom flyg (inkl helikopter) inte använder Rikets Nät för man använder vad jag vet hastigheten i knop och höjd i fot.

Per
 
Jag brukar nog hitta postionerna på gröna kartan m h a Sthlmsförarens koordinater, men visst är det mycket tänkbart att t ex piloter har andra system.

Kanske borde frågan ställts på navigeringsforumet, men egentligen ännu hellre till SOS (vi behöver ju inte en genomgång av alla koordinater som finns, i min GPS har jag sett att det finns mer än vad jag kommer att behöva i alla fall :)).

Edit: jag skrev samtidigt som det kom ett nytt inlägg.


[Ändrat av Mezzner 2006-01-30 kl 09:01]
 
WGS 84

Flyget använder i alla fall WGS 84, rimligtvis borde helikoptern förstå det. Annars kan dom ju inte använda publicerade flygvägar/inflygningshjälpmedel.
 
Svår fråga

Sjöräddningen använder sannolikt WGS 84 medan vanliga räddningstjänsten använder terrängkartan och RT90 i första hand.

Räddningshelikoptrar borde få instruktioner från räddningscentralen som måste kunna konvertera. Men man undrar om kommunikationen mellan den som larmade och de andra genom kedjan fungerat hela vägen.

När jag deltog i en övning med Berga helikopterdivision för några år sedan hade de både sjökort och terrängkartan i planeringsrummet. Norrlandsflyg eller vad de heter numera borde också ha alla kartor sjökort GPS etc i sina räddningshelikoptrar.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-30 kl 09:41]
 
Eftersom det finns ett flertal koordinatsystem är det givetvis extra viktigt att det hela vägen anges vilket man använder, annars blir ju informationen värdelös.
 
Jag flyger och inom småflyget (som ju är de som går lågt nog för att av en slump upptäcka eventuella problem på marken) så används inte GPS som huvudnavigator. Däremot är det givetvis helt ok att ha en GPS som hjälpmedel. Hur det ser ut i en räddningshelikopter törs jag inte svara på, men karta och kompass lär finnas hur som helst.

Lite generellt för den som vill bli hittad och som inte har tänkt släpa på GPS, karta och kompass (t.ex. vid klättring eller skridskoåkning i ett närområde som man känner till väl):

Precis som när man fjällvandrar (eller för all del flyger), bör man lämna en färdplan. Någon som inte är med bör alltså veta var man är och en ungefärlig tid för återkomst. Man bör också planera sin färdväg noga, lägga märke till vad det stod på skylten där man svängde av vägen, eller vilka större öar man ämnar skinna förbi osv, så att man lättare kan lämna bra info vid ett nödläge.

Tänk på att när du pratar med SOS är räddningen redan på väg, den du pratar med talar alltså både med dig och med utryckningsfordonet samtidigt, så om du börjar med att lämna en generell riktning kan du, utan att känna att du förlorar dyr tid, ta en mer detaljerad beskrivning vartefter.

Tänk också på att din mobil kan lokaliseras, så om det blir problem med att bli hittad kan du be att få den pejlad. Ha alltid nyladdad mobil när du ger dig iväg.

Bär färgstarka kläder, det är inte bara på fjället som det är bra att synas, utan överallt.

Den dag man behöver flygassistans kan det också vara bra att t.ex. kolla in sin omgivning för att se ifall det finns mobilmaster, kraftledningar eller andra högra master i närheten. Dessa är utsatta på alla flygkartor (så att man inte flyger på dem) och kan lätt hittas, och då har man ju genast en gemensam punkt att utgå ifrån.

Det som syns bra från luften är rök, så har du möjlighet, gör upp en eld som ryker så mycket som möjligt. Du kan också lägga ut färgglada kläder eller utrustning på ett iögonfallande sätt, gärna så högt eller fritt som möjligt. Vinka på ett beslutsamt och gemensamt sätt när ni hör motorljudet, de ser som regel er innan ni ser dem.



När det så gäller den beklagliga skridsko-olyckan i helgen så har jag hört att det blev besvärligt att lokalisera dem som var på isen på grund av att det dels var väldigt mycket folk på isen generellt. (Min egen reflektion är det svårt att avgöra vilka "svarta fläckar" - som är så man ser folk på is från ovan - som hade problem.) Samt att mobiltäckningen i området var dålig, vilket ju kan ha lett till att en exakt positionsangivelse inte uppfattades direkt.

Ett annat problem är givetvis att helikoptrarna inte är baserade i närområdet. Efter nedläggningen av Tullinge, där polisen hade helikopterverksamhet, finns det inte längre några som är förtrogna med området på samma sätt som de som har daglig verksamhet där är. De helikoptrar som deltog i räddningen kom enligt uppgift i media från Visby och Arlanda (helikoptern på SvD:s förstasida var t.o.m. tyskregistrerad...). Tullinge hade legat ca fyra minuters gångtid bort, Berga tio minuter, ett avstånd som, tillsammans med det faktum att de som ofta flyger i ett område troligtvis hade hittat fram till ön i fråga utan exakta koordinater, kanske hade kunnat rädda liv. (Varför Tullinge lades ned får ni _gärna_ fråga Göran Persson om...)

Jag åker själv gärna långfärdsskridskor och känner i dag starkt med de drabbades familjer och vänner.
 
Re: Riket nät på land

Brune; sa:
Det är möjligt att man inom flyg (inkl helikopter) inte använder Rikets Nät för man använder vad jag vet hastigheten i knop och höjd i fot.

Per

Nja... civilflyget använder knop och fot, militären km/h och meter. Så det gäller att veta vilken sort som är på väg...

Men har man GPS är det ju bara att vara övertydlig om i vilka enheter man anger sin position, så löser det sig säkert.
 
Det känns ju förstås som att larmcentralen borde ha goda möjligheter med lokaliserng på diverse kartor och konvertering mellan koordinatsystem.

En händelse där jag vill minnas att det var problem var vid raset på Grönbrinksberget för nåt år sen, helikoptern som jag t r o r kom från Berga hade lite problem att hitta och detta trots att det visade sig att en i besättningen varit vid berget med helikopter tidigare. Den som har förstahandsinfon om detta får gärna komplettera.

I någon mån känns det kanske som att koordinatangivelsen är lite lyx i en verklig nödsituation. Om man t ex ger sig ut till en klippa i utkanten på Stockholm kan jag väl tänka mig att många gör det utan karta och GPS.

När jag själv paddlar, ofta när jag klättrar, och vid båtfärder och en del andra aktiviteter har jag karta och eller GPS, men bara i någon mån som en del av säkerhetstänkandet. Det kanske tål att tänka på och påminnas om, att kartan är en viktig säkerhetsdetalj inte bara för att man inte ska komma vilse.

Där man har god lokalkännedom har man mer sällan kart men risken är ju att de "landmärken" man anger i sitt umgänge eller bland grannar, kanske inte är gångbara för den som inte bor alldeles i närheten.

Jag provar maila till SOS och ser om de har några anvisningar för lägesangivelse!
 
Jag tror att du sätter tummen på en viktig sak, och det är just att man tenderar att använda lokala namn på saker och ting. Alla som klättrar vet t.ex. att Tunaberg är ett stort berg med sprickor där man trad-klättrar utanför Nyköping. Med de oinvigda som tittar på en karta måste leta efter Simonsberget. Detta namn kanske däremot är mer eller mindre okänt för klättrare.

Om jag skulle ange positionen för Grönbrinksberget till en flygare skulle jag säga att det är sydväst om västra spetsen på R68, vid inloppet till Kaggfjärden, och då skulle han troligtvis hitta direkt. (Medan jag antar att klättrare inte alls skulle förstå vilket område jag ens pratade om ifall de bara fick denna uppgift, eller letade sig fram til Kaggfjärden på en karta.)

Vad det handlar om är alltså att försöka minimera sitt internsnack så mycket som möjligt, givetvis när man pratar med SOS, men även i vardagslag, så att man lättare har ett gemensamt uttryck i närminnet om något händer (då man troligtvis är förvirrad nog ändå).

Att hitta våra klätterklippor från luften är inte lätt, de är såpass låga att de syns dåligt utom från en viss vinkel. Därför är det viktigt att tänka på det jag skrev ovan om rök och färgglada kläder som man kan lägga ut, t.ex. på en närliggande äng (vilket är bättre än bergstoppen om det växer träd på toppen).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik_odal SOS Alarms:s nya app, skickar din position. Säkerhet och räddning 43

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg