• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur många "ute-dagar" per år?

Re: Vill ut mer!

Klart jag vill ut mer... :)
Vi tar en cykelsemester varje sommar, runt 3 veckor med tält. Någon/några helgrundor som uppvärmning på våren, men då kanske vi sover på vandrarhem så det vet jag inte om det gills? I augusti brukar vi bli varndingssugna och ta 1-2 helger med vandring (så långt som det blir med en 5-åring) och tält. Resten av året har vi friluftsdag varje söndag. Ofta är vi ute hela dagen, ibland tar vi eftermiddagsfika i naturreservatet som ligger 100 m från hemmet. På sommaren blir det kvällsutflykter också. På våren ägnar maken och jag varsin helgdag åt att cykelträna, så ena dagen sliter man runt halva Östergötland och andra dagen är det cykelutflykt med sonen.
Jag vill tillbringa en vecka i vinterfjällen då och då för att undvika galenskap, men det är stugtur så det gills inte?
När vi reser ingår det några dagar i den världsdelens natur, i havet eller öknen eller vad som finns där. Storstadssemester är inte vår grej.

Tältdagar: 2-4 veckor?
Utedagar: Man jobbar runt 200 dagar, 165 lediga dagar. Minst hundra av dem innehåller nog minst ett tvåtimmarspass i naturen.
 
-PaTRiC-; sa:
.....
när jag tänker på det var jag nog "proffsigarfe" i skogen när jag bodde i stan, det var mer utstuderat, nu slänger man på fristabrallorna, sågstövlarna och huggarblusen oavsett om man jobbar eller frilufsar..
Det där stämmer nog bra. Jag har en garderob hemma med kavajer och slipsar anpassad för de gånger jag gör ett jobb åt någon bank eller dylikt. I den garderoben finns också "mellanläget", dvs. lite ledigare kavajer som används utan den påfrestande slipsen, när jag jobbar åt något utåt sett mindre flärdfullt forskningsinstitut.

Sen upptas resten av utrymmet, två jättegarderober, en mindre klädkammare och ett sjabrak till skåp av alla friluftskläder och friluftsprylar. Jag använder nästan aldrig samma kläder/skodon/grejer i stan som ute i busken. Mer utstuderat som sagt.

"Livet är fullt av uniformer":)

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-02-17 kl 13:43]
 
Frågan är ju var gränsen går för vad man kallar friluftsliv. Min personliga syn är att det handlar om att röra sig i naturen eller åtminstone på landsbygden, och att rörelsen ska ske av egen kraft eller naturens (vind, stömmar etc).

Om man definierar friluftsliv annorlunda, kanske slopar kravet på att röra / förflytta sig och istället tycker att friluftsliv måste inkludera övernattning eller kanske helt andra kriterier så har jag nog inte idkat särskilt mycket friluftsliv i år... ;)
 
Schneeberger; sa:
Hur många dagar per år idkar den genomsnittlige utsidanbesökaren friluftsliv månntro?

Består populationen av idel friluftsproffs med adress fjället/skogen/skärgården eller är det typer (som jag) vars intresse och vilja är större än den tid som är möjlig att avsätta?

Det vore också kul om ett "ute-proffs" kunde avslöja hur många dagar per år dom är ute!

friluftsliv = ?
utedagar = ?
adress fjället: ca 11 veckor / år. (övrig tid i stan)
Intresset och viljan är större än den summa som är möjlig att avsätta.
Väger mellan: klipp mig och skaffa mig ett jobb eller fortsätta lulla på fjället.
 
Vad friluftsliv är beror ju på vilken uteaktivitet utövaren utövar. Likaså måttet utedagar.

För mig som mest vandrar kombinerat med fiske, ingår övernattningar ute som standard. "Nätter ute" är en bra måttstock för mig när jag vill veta hur mycket jag ägnat mig åt det friluftsliv jag i första hand är ute efter, vandringar. Vandringar innehåller för mig övernattningar. Tar jag en dagstur hemifrån på morgonen och kommer hem igen på kvällen räknar jag inte in det i vandringar utan det är en dagsutflykt. Friluftsliv är det ju, men inte vad jag är ute efter i första hand. Och det är inte ofta jag bara tar en dagstur. Sticker jag ut blir det övernattning, så för just mig är det ett bra mått när jag vill veta hur mycket jag varit "ute". "Min" definition om "nätter ute" som mått på hur mycket friluftsliv jag ägnar mig är en högst personlig sådan.

För den som skrinnar, cyklar, klättrar ingår ju inte övernattningsmomentet lika utpräglat som under vandringar, så där blir det väl "dagar ute", eller vilket mått man nu vill använda.

Raskesven
 
nästan varje dag eller ett par veckor

Friluftsliv med övernattning i tält:ca 2veckor,fördelat på 1-4 nätter ute;fjällturer,paddelturer eller skogsutflykt.Från maj till september.
Annars rätt ofte ute i skogen,fjället eller vid vatten stor del av lediga dagar,och 1-4 tim på vardagar,beroende på årstid.Antingen träning/motion eller utflykt.
Det är fördelen med att bo i Jokkmokk.Sånt hinns alltid med när man har intressset för det här
 
Schneeberger; sa:
Hur många dagar per år idkar den genomsnittlige utsidanbesökaren friluftsliv månntro?

Det vore också kul om ett "ute-proffs" kunde avslöja hur många dagar per år dom är ute!

Vad som är friluftsliv tycker jag kan vara flytande. Många aktiviteter som kan räknas som friluftsliv förutsätter inte övernattning. Därför är utenätter ett dåligt mått. Utsdans olika forum är ju ett exempel på friluftslivets stora spann.


Vad jag menar med "ute-proffs" är folk som har friluftsliv som yrke. Jag tänkte främst på guider/färdledare etc, men visst, kan det väl vara kul att få höra att en skogsbonde går ut i friska luften en hel massa dagar per år...
 
I år får jag vara glad om jag kommer upp i 10 dagar.

Men nästa är när lillskiten kan gå och stå ordentligt så LOVAR jag att det blir fler. Min lilla skithög vet inte ens om att han redan så gott som är en friluftsnörd =D ha ha haa..
 

avslutad210712

Gäst
Re: nästan varje dag eller ett par veckor

brigas; sa:
Det är fördelen med att bo i Jokkmokk.Sånt hinns alltid med när man har intressset för det här

Problemet för mig är inte var jag bor utan var jag jobbar :).

Bor 100 meter från skogen och precis på samma sätt som det gör att man enkelt kan ta sig ut så gör det också att man inte gör någon större affär av friluftslivet så övernattningarna hoppar man över. Går lika fort att gå hem på kvällen som att börja släpa med sig tält och grunkor.