• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur många "ute-dagar" per år?

Hur många dagar per år idkar den genomsnittlige utsidanbesökaren friluftsliv månntro?

Består populationen av idel friluftsproffs med adress fjället/skogen/skärgården eller är det typer (som jag) vars intresse och vilja är större än den tid som är möjlig att avsätta?

Det vore också kul om ett "ute-proffs" kunde avslöja hur många dagar per år dom är ute!
 

avslutad210712

Gäst
Det är väl så att viljan är större än möjligheten för de flesta. Själv har jag 12,5 timmes arbetsdag inkluderat resorna så vardagarna är i princip körda för min del. Visserligen rastar jag hunden varje kväll men det räknas knappast som uteliv så då är helgerna kvar och där går en del bort för andra saker och vädret ställer ibland till problem. Så för egen del handlar det om 4 veckor på sommaren och en skidvecka på våren. Sen tillkommer en del skidturer på isen på våren samt en del fiskande med båt eller i sjöar med inplanterad fisk.

Räknas en tur på kvällen när man går ut i skogen med hunden och en termos så kan jag få ihop en hel del uteliv men annars blir det för lite.
 
Själv har jag två mål jag eftersträvar och som lyckats under de senaste åren, eftersom jag tagit olika projektarbeten (=jobba som fan en period, ledig nästa period). Det ena är att det aldrig ska gå mer än tre månader mellan vandringar som varar minst en vecka. Det andra är att vara ute 10 dygn höst, vinter, vår, 30 på sommaren plus några ströhelger spridda över året. Alltså sammanlagt 60 dygn plus ströhelgerna. T.ex förra året höll planen bra, vilket då gav knappt 20 procent av tiden ute. 20 procent av tiden ute borde det gå att öka till som standardmål. Med "ute" menar jag då övernattning ute.

Raskesven
 
Ingen aning... Har aldrig kommit på idén att försöka hålla räkningen.
Det kanske man skulle göra något år, för skojs skull...
Jag vet att det blir markant färre i år än de senaste åren, det räcker för att göra mig ledsen!
 
Jag, som bor mitt i smeten i Stockholm, upplever det lätt för folk att falla in i en stadslunk och bli allt mer bekväma av sig, dvs. få allt svårare att få ändan ur vagnen och sticka ut. De tendenserna ser jag hos flera av mina bekanta. Så för att hålla självdisciplinen har jag satt mitt mål om viss tid och viss minsta tidslängd ute, och gör allt för att följa det. Ingen annan ger mig någon spark i ändan än jag själv. Lever ju också upp och mår bättre ute. Dessutom börjar det krypa i en när det dröjer mellan de gånger ryggan packas. Nu har jag t.o.m. lyckats vänja in min vandrarkumpan till att planera för detta, så det börjar nästan bli tradition att hålla "planen".

Raskesven
 
Oj vad jag känner igen mig i det du säger Raskesven!

Så länge det är rutin att vara ute vid varje tillfälle som ges så är det inga problem, men börjar jag väl tappa så går det fort utför tills jag kommer till läget då jag får tvinga mig själv att ta mig ut.
 
Nordesjö; sa:
Om jag vore ute i naturen en bråkdel av så mycket som jag önskade så skulle jag inte ha nästan 3000 inlägg på Utsidan.

jag har fler inlägg men jag bor i skogen så jag e alltid där, det e hundar i skogen, hästar i skogen, fiske och jakt. det borde bli i runda slängar 345 dagar i skogen om året, men nått frilufsproffs, näää... vad e egentligen ett frilufsproffs?

när jag tänker på det var jag nog "proffsigarfe" i skogen när jag bodde i stan, det var mer utstuderat, nu slänger man på fristabrallorna, sågstövlarna och huggarblusen oavsett om man jobbar eller frilufsar..
 
Håller med Patric; jag bor på landet och ger mig relativt ofta ut på små turer i närområdet.

Men det är väl bara övernattning som "räknas", och dessa blir ju i viss mån färre om man nu redan bor på landet.

Antalet övernattningar ute vid klättring, fiske, paddling, båtturer är säkert inte mycket fler än 10, möjligen fler under nåt år då man råkar få tillfälle till nån särskild resa. Antalet dagar då man knallar i skogen är desto fler.

Men visst, självklart vore jag hellre i skogen än att jag satt vid datorn.


Aprpopå proffsaspekten så är min erfarenhet att ju fler "utenätter" man har desto mindre utrustning tar man med sig, vilket möjligen skenbart ger intryck av mindre proffsighet.
 
Nordesjö; sa:
Om jag vore ute i naturen en bråkdel av så mycket som jag önskade så skulle jag inte ha nästan 3000 inlägg på Utsidan.
Instämmer och tillfogar att jag numer "aldrig" är ute, bortsett från nån runda med barnvagnen, eller nån träningsrunda på cykeln. Ev. kan det bli en dags längdskidåkning i vinter. Inga strapatser är planerade i sommar, på sin höjd tälta i skogen hos föräldrarna (måste få igång friluftsintresset hos dottern).

/Håkan
 
För få friluftsdagar

Svårdefinierat.

Förra året ca 5 veckor i tältkåta med familjen på landstället. 3 fjällskidveckor. En handfull skridskodagar. Alla arbetsdagar cykel eller inlinespendling dvs 600-700 mil om året.

Lite promenader paddlingar etc.

Thure
 
Vill ut mer!

Drygt 100 paddeldagar, ja alla inte hela dagar, en del bara en kortare runda på nån timme eller två.

Drygt 50 tältnätter per år de senaste åren.

Bor ute i den skånska skogen så det blir en hel del vardagsskogspromenader hemomkring, pysslande utomhus på tomten osv...

erik