Hur många spadar&vindsäckar behövs?

Tips för vindsäckar

Vissa (dyrare?) modeller av vindsäckar är försedda med en lina och en "karbinhake". Detta gör det mycket enklare att sätta upp vindsäcken. Linan skall vara fastsydd på lämpligt ställe och man skall packa så att karbinhaken ligger längst upp i packpåsen (som skall vara fastsydd i vindsäcken). Vid "montering" så drar man linan runt midjan och krokar fast karbinhaken. Nu kan inte vindsäcken flyga bort om du tappar greppet i den hårda vinden. Enkelt att sy på sin egengjorda vindsäck eller på köpvarianten utan lina.

Vindsäckar

Jag är lite skeptisk till vindsäckar som man skall bygga ett tält av med skidor, då jag inte tycker att de funkar bra om det blåser ordentligt. Vindpåsarna (en påse som man kryper in i som är tät överallt) tycker jag är mycket vettigare.

Själv brukar jag nästan alltid gå med tält och skippar därför vindsäcken!

Re: Vindsäckar

fafner; sa:
Jag är lite skeptisk till vindsäckar som man skall bygga ett tält av med skidor, då jag inte tycker att de funkar bra om det blåser ordentligt. Vindpåsarna (en påse som man kryper in i som är tät överallt) tycker jag är mycket vettigare.

Själv brukar jag nästan alltid gå med tält och skippar därför vindsäcken!

Precis, stålkanter och ett relativt skört material som kommer tillsammans i mycket stark vind är ingen bra kombination. Däremot ser jag inte vindsäcken som en alternativ till tältet utan snarare ett komplement. Vindsäcken skall användas om vädret är så dåligt att det för tillfället inte går att slå upp ett tält. Dessutom kan den, som redan har nämnts, vara mycket behaglig när det är dags för lite fika men att man inte orkar slå upp ett tält, eller bygga vindskydd. Jag har alltså även vindsäcken med på en tur med vintertältning.

Re: Nu drar ni iväg igen

cwmint; sa:
Det är då märkvärdigt att ni alltid skall göra allt så märkvärdigt! Jag har gått på stugtur i 40 år nu och har aldrig behövt en spade till någonting annat än att gräva sköna solgropar med.

Ja det är väl normalfallet. Själv har jag burit första förband i 20 år utan att använda det, men det är ju ingen garanti för att det inte behövs på nästa tur.

Man måste vara förberedd. Fjällvädret KAN skifta snabbt, och att då ha spadar och vindsäckar med sig är bra. Sunt förnuft är ännu bättre ( de som dog i den berömda Anarisolyckan hade utrustning, men varför kröp de inte ner i sovsäckarna?).

Man skall inte skrämma folk, men en en hälsomsam respekt är det inget fel på (en hårfin balansgång ibland dock).

mvh Christian

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg