Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har runt 60 stycken moror i diverse utföranden och fabrikat, de flesta dock KJ Eriksson och Frosts. Ganska lustigt med tanke på att folk anklagar mig för att vara mora-hatare
Det där var väl ändå ett rätt korkat statement ! Ingen har väl någonsin betvivlat att Fällknivens doningar är bättre än mororna, frågan är ju om man verkligen behöver en kniv som kostar 10-20 gånger mer än en morakniv. Att anse att en Fällkniven är bättre än en morakniv är ungefär som att anse att en Kawa ZX-10R är snabbare än en Puch Dakota.
Det där var väl ändå ett rätt korkat statement ! Ingen har väl någonsin betvivlat att Fällknivens doningar är bättre än mororna, frågan är ju om man verkligen behöver en kniv som kostar 10-20 gånger mer än en morakniv. Att anse att en Fällkniven är bättre än en morakniv är ungefär som att anse att en Kawa ZX-10R är snabbare än en Puch Dakota.
Bättre på att skära upp flygplansskrov ja men tälja i trä nej anser jag! Frågan är då om man vill betala 10-20 gånger mer för en sämre täljkniv men som man kan skära upp flygplansskrov med.
Jag har rätt många.
Arbetsmoror minst 6. Alla av typ 511 då det är smidigt att byta till en nyslipad men forsätta använda samma slire på arbetsbyxorna.
Garageknivar av olika uddasort eller lite trasiga,utan slira eller liknande nåt tiotal.
Mora 2000 för älgjakten 2 st.
Äldre moror sedan barndom eller nostalgiska via arv ca 10 st. Rätt ihopräknat blr det väl minst 25 st. Troligt att jag glömt några.
Bättre på att skära upp flygplansskrov ja men tälja i trä nej anser jag! Frågan är då om man vill betala 10-20 gånger mer för en sämre täljkniv men som man kan skära upp flygplansskrov med.
En bra poäng. Om man är efter en kniv att ha på högerbenet i flygstället (det är ju där F1 hör hemma) så är man nog beredd att betala vad den kniven kostar, just på grund av dess förmåga att skära och bända i exempelvis flygplansskrov. Knivens uppgift är ju blan annat att hjälpa flygande personal att klara sig ur en knepig situation när det har skitit sig kapitalt och det är den riktigt, riktigt bra till. Inte fasen tar man med sig en F1 ut i svampskogen.
Har många fler än 16 moraknivar. Detta eftersom jag har täljövningar med olika grupper. Dessa fungerar utmärkt. De bästa moraknivarna tycker jag är de utan parerskydd (de klassiska) men känner att det är lite svårt att använda dessa med barn.
Att köpa 20 stycken F1 är inte realistiskt utan moraknivar är otroligt prisvärda och t ex överlägsna F1 till täljarbeten i o m tydliga eggfaser. Sen är F1 en utmärkt stark och bra allroundkniv - men ingen kniv har "allt". Äger också F1 men använder den nästan aldrig.
Sorgligt men sant.
Det är väl därför man tenderar att samla på sig en del.
Om jag nu räknar mina Moror som verkligen används, kommer jag fram till 5 st.
1.st. Clipper
1.st. 2000
1.st blå arbetskniv i garaget.
1.st. Laminerad klassiker med rött träskaft i stugan
samt
1.st. Mora med jakaranda skaft och en lätt konkav rygg. 12cm laminerat Frost-blad.
Vill dock inte uttala mig om vilken som är bäst. Det beror sig på liksom.