Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g?

nu är det ju så att jag sitter på en mac och vi har inte så många kalkylpgrm :p mest windows som har det, vi macägare ska ju stå för den inovativa delen:p ... så det får duga så här på amatörnivå;)

Bägge finns till mac såklart, precis som octave osv. Men skitsamma, resultat blev ju hyfsat..
 
Bägge finns till mac såklart, precis som octave osv. Men skitsamma, resultat blev ju hyfsat..

hehe okidok, får kika på det gjorde det mest för att det va skoj e ju ingen vetenskapsman direkt:p men du får gärna göra ett test du med kul att gämföra, håller på med en annan att köra med ett multifuelkök nu och med bensin, och det är ungefär samma viktåtgång som för gas det är bara marginellt som det skiljer.
 
hehe okidok, får kika på det gjorde det mest för att det va skoj e ju ingen vetenskapsman direkt:p men du får gärna göra ett test du med kul att gämföra, håller på med en annan att köra med ett multifuelkök nu och med bensin, och det är ungefär samma viktåtgång som för gas det är bara marginellt som det skiljer.

Om du är ändå är igång kan du väl testa skillnader mellan optimus arctic fuel, färghandelns heptan, mackens blyfria och diesel. Skulle vara kul att se en jämförelse.. Fast då vill man nog ha en loggande termometer iofs.
 
Om du är ändå är igång kan du väl testa skillnader mellan optimus arctic fuel, färghandelns heptan, mackens blyfria och diesel. Skulle vara kul att se en jämförelse.. Fast då vill man nog ha en loggande termometer iofs.

nja tar lite för lång tid att koka upp 100g av varje, sen va ju frågan just jag ställde mig hur länge gasen räckte;) e galet tråkigt att koka vatten och mäta, varför behöver du en loggande termometer? du mäter temperaturen innan så att du vet att alla kokningar har samma temp på vattnet, sen väger du flaskan när den nått samma temperatur hela tiden.
 
7-8 gram per halvlitersuppkok verkar mycket rimlig - det är ungefär vad som gäller med tragian med gasbrännare också. (fick 14 st 0.5-liters uppvärmningar till stormkok på 100 gram gas med trangia 27), kanske något varmare vatten i mitt fall (ca 10 grader C)

Det jag noterade är att inte skall blåsa på fullt för vad tygen håller i trangian utan att hålla en 'lagom' fart på lågan, då 'full' fart med ny tub ger ett par hundra grader varmare avgasplym runt grytan (nästan 500 grader) än på medelfart med ca 300 grader (mätt med k-termometer fluke 52II)

I mina ögon så är varmare temp på avgaserna en indikation på mer bortslösad värme som dessutom liksom glider utanpå den svalare avkylda gasströmmen precis invid grytsidorna - det är klart skiktat vilket man ser med en svetspunkt K-termoelemeterprobe av ca 0.5 mm storlek. Dock har jag inte gjort nya tester med olika 'pådrag' för att se om det skiljer sig nämvärt antal liter mellan 'fullgasuppvärmning' resp 'lagomgasuppvärmning' (hur 'pådrag' nu skall definieras - ljudnivå? , uppvärmningstid ? )

Nu skall man inte elda för lungt heller då lång tid med svag värme ger också bortslösad värme, då det är mer upplandad kalluft runt långan och svalare avgasplym innan det når grytan med lägre temperaturdiff som värmer, dock tolkar jag att så länge avgaserna en bit över 100 grader runt grytan så värmer det mera än kyler grytan...

stor luftöverskott, som nog gäller dom flesta gasolkök, är inge bra för verkningsgraden. I pann-sammanhang så kontrolleras detta mycket nogrannare från kanske 20% överskott till nära 0% (med lambdasond) i dagens 99%-verkningsgradspannor

---

Om man räknar ren kalorimässigt så har gasol ca 46000 joule/gram värme vid icke kondendserande eldning (annars ca 50000 joule/gram om all fukt ur avgaserna fälls ut som vatten)

1 gram vatten/1 grad C = 1 kalori = 4.18 joule

500 gram vatten * 90 grader = 45000 kalorier = 188100 joule

188100 / 46000 = 4.089 gram - energiinnehållet för vatten motsvarande 0.5 l + 90 grader temperaturökning är samma som 4.1 gram gasol.

Eftersom 0.5 liter tar 7-8 gram att koka upp så ligger trangiaköket med gas på ca 50% verkningsgrad.


Ni som har etapower etc. med kylflänsar på grytorna - vad är det för förbrukning där för en halvliter ?? - vad är det för avgastemperatur där, ni som kan mäta (100-200 grader ?)
 
Senast ändrad:
mm jag fick ungefär samma när jag räknade lite grovt, ska mäta tempen nästa gång med toppmonterat kök känns ju rent spontant som att mycket värme försvinner.

/Fredrik


7-8 gram per halvlitersuppkok verkar mycket rimlig - det är ungefär vad som gäller med tragian med gasbrännare också. (fick 14 st 0.5-liters uppvärmningar till stormkok på 100 gram gas med trangia 27), kanske något varmare vatten i mitt fall (ca 10 grader C)

Det jag noterade är att inte skall blåsa på fullt för vad tygen håller i trangian utan att hålla en 'lagom' fart på lågan, då 'full' fart med ny tub ger ett par hundra grader varmare avgasplym runt grytan (nästan 500 grader) än på medelfart med ca 300 grader (mätt med k-termometer fluke 52II)

I mina ögon så är varmare temp på avgaserna en indikation på mer bortslösad värme som dessutom liksom glider utanpå den svalare avkylda gasströmmen precis invid grytsidorna - det är klart skiktat vilket man ser med en svetspunkt K-termoelemeterprobe av ca 0.5 mm storlek, dock har jag inte gjort nya tester med olika 'pådrag' för att se om det skiljer sig nämvärt antal liter mellan 'fullgasuppvärmning' resp 'lagomgasuppvärmning' (hur 'pådrag' nu skall definieras - ljudnivå? , uppvärmningstid ? )

Nu skall man inte elda för lungt heller då lång tid med svag värme ger också bortslösad värme, då det är mer upplandad kalluft runt långan och svalare avgasplym innan det når grytan med lägre temperaturdiff som värmer, dock tolkar jag att så länge avgaserna är en bit över 100 grader runt grytan så värmer det mera än kyler grytan...

---

Om man räknar ren kalorimässigt så har gasol ca 46000 joule/gram värme vid icke kondendserande eldning (annars ca 50000 joule/gram om all fukt ur avgaserna fälls ut som vatten)

1 gram vatten/1 grad C = 1 kalori = 4.18 joule

500 gram vatten * 90 grader = 45000 kalorier = 188100 joule

188100 / 46000 = 4.089 gram - energiinnehållet för vatten motsvarande 0.5 l + 90 grader temperaturökning är samma som 4.1 gram gasol.

Eftersom 0.5 liter tar 7-8 gram att koka upp så ligger trangiaköket med gas på ca 50% verkningsgrad.


Ni som har etapower etc. med kylflänsar på grytorna - vad är det för förbrukning där för en halvliter ?? - vad är det för avgastemperatur där, ni som kan mäta (100-200 grader ?)
 
Tack!

Tack freno!
Hårda fakta det gillar jag, stuntar i kurvor o diagram.
100g 4 dagar 225g för en vecka klart!

Inför en stående tråd som heter hårda fakta och klistra in tråddelar med fakta (utan munhuggandet)
 
tackar! exakt, bästa är att testa själv då man använder sina prylar och gör på ett normal sätt och inte i någon labbmiljö.

Tack freno!
Hårda fakta det gillar jag, stuntar i kurvor o diagram.
100g 4 dagar 225g för en vecka klart!

Inför en stående tråd som heter hårda fakta och klistra in tråddelar med fakta (utan munhuggandet)
 
Gjorde ett test i eftermiddags som kanske kan hjälpa många här på forumet.
happy reading
/freno

Alt på denne tråden tyder på at Freno har gode tall.

Hvis vi ser på andre typer køk vil vi nok få ganske like resultater, ganske enkelt fordi att så lenge vi ikke får sot så forbrennes gassen bra.

Hvilke parameter vil da påvirke resultatene?
1: Avstand mellom kjele og brenner. (Her finnes andre målinger m.h.p. co / co2 produksjon som anbefaler ca 24 mm som optimalt. Men her er det mange parameter også.)
2: Diameter på brenneren i forhold til kjelen.
3: Vindskydd
4: Materialet (varmeledningsevne) i kjelen.
5: Hvor tett lokket er
Og som omtalt i testen.
6: Barometerstand
7: Luftfuktighet
8: Start-temperatur på vannet
9: Utetemperatur
10: Vindstyrke.

Og sikkert en del fler.

Jeg tror at det man lettest kan påvirke er 3: Vindskydd.

Forøvrig bør de interesserte studere Nansen-kokeren fra 1890 talet.
Et bra søkeord da bli: Nansen Cooker

dsk
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg