hur många lagar mat över eld

I skogen har vi alltid eldstad. Har oftast samma base camp i 3-5 dagar när vi fiskar, och använder första kvällen till att etablera oss. Frukostkaffet och lunchen (påsmat) går oerhört fort att värma upp i en vacker kopparkanna (när man slipper tänka på vikt), sen ut på kvällen så tillagar vi alltid maten (oftast färsk fisk) över öppen eld igen. Mysfaktorn kan inte beskrivas! :)

Utan tillgång till ved kör jag trangia med gas :)

Aldrig!

Jag lagar aldrig mat över öppen eld av den anledningen att jag inte vill starta skogsbränder. Det räcker med en glödande flaga hamnar på fel ställe så är det klippt. Likadant vissa årstider på öar som kan vara kruttorra trots dimma eller att det regnat närmsta dagarna. Ska jag elda ute så blir det vedkök.

Oftast lagar jag mat över eld. Enda undantaget är vid torka. Elden är också ovärderlig vintertid för att hålla värmen och torka kläder. När jag slår läger för natten börjar jag med att göra upp eld. Eldar sedan ända tills jag går och lägger mig. Det första jag gör när jag stiger upp är att sätta igång en ny brasa.

Eldar!

oftasts, speciellt i skogen och paddling. På fjället och i kajaken gäller fotogenbrännaren.

För att undvika att "skapa" nya eldstäder så väljer jag att elda "osynligt" men det kräver lite planering var man placerar elden samt att man städar upp efter sig.

Eller så kör jag med min hembyggda hopfällbara eldlåda (30*20*20 cm) i plåt - dvs en mindre grill. Då blir det inga spår.

//Dag

Jag kör med eldlåda i Stockholmsområdet eller struntar i det helt. När jag är är norrut i Jämtland, Vbtn och Norrbotten blir det brasa så fort jag har chans. Satt framför brasan förrförra veckan och drack kokkaffe och spanade ut över Abmo-älven efter vak. Kom i säng kl 03 första natten efter att ha glömt bort tiden Kan sitta i timmar framför brasan och filosofera för mig själv eller snacka med sällskapet. Blev både kaffe och mat tillagad över eld den resan.

Det är dåligt med det för min del, halstra fisk i så fall. Någon gång har jag bakat, med högst tvivelaktigt resultat.
Men finns möjligheter att elda säkert gör jag det, men det blir kaffe jag gör, det höjer mysfaktorn.

MVH Glenn

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg