Hur många läsare?

Kanske i framtiden?

Jag har fortfarande inte hittat någon som passar mina behov.
Sökandet fortskrider och det kanske slutar med att jag får bygga en själv.

Sorry lars-Olof! Det var verkligen inte menat som ett påhopp på dig och ditt kunnande även om det kanske lät så.

Vad jag menar med att folk "kör bil" på sjön är att många ger sig ut på sjön utan förkunskaper i tron om att det inte skiljer sig nämnvärt från bilkörning. Syftet med båtturen är ovesäntlig, naturligtvis ska alla få åka båt oavsett om man gör det för sitt nöjes skull (som jag) eller i transportsyfte, men man bör känna till väjningsregler och grunderna i navigation. Man bör också, enligt min åsikt, kunna styra efter kompass.

En navigator är ett förnämligt verktyg men kan kanske förstärka intrycket av att båtlivet handlar om teknik och köpkraft snarare än omdöme och kunnande. Då kanske highway-assosiationen kan vara olycklig? Det är trots allt ingen väg man "kör" på.

Har för övrigt aldrig ägt någon GPS men lär nog skaffa en när jag köper båt igen. Himla bra grej!

All the best!

/Anders

Garmin 12CX

Jag har en Garmin 12CX. Funkar i stort som en 12XL men har dubbelt så stort ”trakminne” och plats för dubbelt så många ”waypoints”. ”Färgdisplay” och 12CX ska ha mindre strömförbrukning än 12XL.
Använder mest min GPS för att spara trackdata när jag åker långfärdskidsko, och ritar ut trackfilen på kartan när jag kommer hem.
För navigering använder jag bara GPSen vid segling när det är ”långt” (ett dygn eller mer) till nästa waypoint.

Har tidigare haft en Garmin II och en Garmin II+.

/Per Brune

Hej. Jag har en 12'a som är cirka tre år gammal. Den är betydligt mer robust och har en bättre mottagning än min Vista som jag köpte¨i våras. Jag har även R&R Sweden/Denmark med mängder med fel......
Magnus

Vilken sorts fel?

Menar du ändrade vägar, eller vad för fel?
I min MetroGuide finns inte Öresundsbron, E4 utanför Eket eller E4 nordost om Ödeshög, men det gör det inte i min gamla bilkarta heller.
Uppdateringar är ju alltid med fördröjning. Eller menar du att vägar som finns inte ligger på rätt plats?

Anders

Trotjänare

Jag har en gammal Garmin 45. Skulle inte ens byta "hugg" mot en vista, med tanke på vistans dåliga mottagning, enl. mångas åsikter på detta forum, ingen
"motorvägsnavigering" heller . Använder den till bla. snöskoter, båt, bil, jakt och framför allt som signalgivare för Palm-Fugawi. Har även en gammal canadensare tillverkad i kryssfaner (indianmodell) används ett par månader varje år bla. för sjöfågeljakt
Efter ett ca 50-årigt vistande i skog, fjäll o sjö så är jag inte helt bortkommen utan mordena nav.hjälpmedel, men blir alltid lika barnsligt road av att titta på palmens display och konstatera att här är jag och dit ska jag trots att jag i de allra flesta fall vet det ändå.
Runar 5M
[Ändrat av errbe 2001-11-19 kl 11:43]

Har Vista stora toleranser?

"Alla" gnäller över att Vista är så dålig på att ta emot signaler. Jag har ingen annan sort att jämföra med, men jag upplever det som att det är skillnad mellan olika Vista också. Jag är ganska nöjd med den jag har (vilket alltså kan bero på att jag inte vet något bättre), men min kompis Jörgen tycker att hans Vista fungerar sämre än min.

Vi har inte varit ute och "jämföringsmätt", men det kanske det är någon annan som har gjort?

Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg